5 tips för dig med sömnproblem

Tips för dig med sömnproblem
PrataMera
2024-01-08

Sömnen utgör en stor av del av ditt liv och är ett grundläggande behov för att kroppen ska fungera optimalt. Trots att sömnen är viktig så lider ca en tredjedel av Sveriges befolkning av någon form av sömnproblem. Det förekommer många olika sömnstörningar men den vanligaste och den där psykologiska faktorer har störst påverkan är insomni – vilket helt enkelt innebär att du har svårigheter att sova. Här listar vi fem tips som kan hjälpa dig sova bättre.

Självtest: Hur sover du?

  1. Varva ned i god tid
    Stress är en motpol till sömn, vilket innebär att om din kropp är uppe i varv så kommer du inte kunna sova. Se därför till att i god tid låta kroppen varva ned. Ibland kan man behöva lite extra hjälp, till exempel genom mindfulness eller avslappningsövningar.
  2. Gå och lägg dig när du är sömnig
    När sömnen börjar bli sämre är det inte ovanligt att börja lägga sig tidigare och tidigare i förhoppning om att få sova mer. Dessvärre är inte detta någon bra metod.  För att kroppen ska förknippa sängen med sömn är det viktigt att du lägger dig just när du är väldigt sömnig. Annars riskerar du bli liggande i sängen vaken timme efter timme.
  3. Kliv upp om du inte kan somna
    Att ligga kvar och vända och vrida sig i sängen är något som många känner igen när det handlar om sömnproblem men det är dessvärre ingen bra metod. Det som sker är att kroppen förknippar sängen med vakenhet istället för sömn. Om du inte somnar på ca 15 minuter så ska du gå upp, gärna till ett annat rum och gör något annat till dess att du blir sömnig igen. Gör då ett nytt försök att sova och om det inte fungerar gör om samma procedur.
  4. Kliv upp samma tid varje dag
    Oavsett hur mycket eller lite du har sovit under natten är det viktigt att gå upp samma tid, vardag som helgdag. Detta kommer att bidra till bättre sömnrutiner och att kroppen lär sig när den ska vara vaken och när den ska sova.
  5. Undvik att sova dagtid
    Om du har en väl fungerande sömn kan en “powernap” som är cirka 20 minuter vara bra. Om du har sömnproblem vill du inte riskera att förstöra nattens djupsömn med sömn under dagtid. Se därför till att spara all sömn till natten så att den inte påverkas negativt.

Sök hjälp om sömnen inte fungerar. Att inte sova ordentligt kan leda till en rad olika fysiska och psykiska besvär. Vänta därför inte med att ta hjälp om du inte kan hantera din sömn på egen hand. Forskning har visat att kognitivt beteendeterapi (KBT) är det mesta effektiva och har bäst resultat i långa loppet.

Ta hand om dig, och sov gott!

Mer läsning: Fler råd för en bättre sömn

 

PrataMeras program
Förstå och påverka din sömn
Få kunskap och verktyg för att kunna förstå din sömn bättre, se vad i din vardag som påverka din sömn, hur du kan hjälpa dig själv att sova bättre

Mer läsning

Hur kan vi hantera ”laddade” dagar?

Vissa dagar på året kan vara mer känsloladdade än andra. Det kan vara vid högtider, egna personliga minnesdagar eller temadagar som exempelvis alla hjärtans dag, fars- eller mors dag. Dagar som gör att man kanske blir påmind om en smärtsam händelse eller att man befinner sig i en oönskad livssituation som blir mer påtaglig än vanligt. Hur kan vi göra för att hantera vårt mående dessa ”laddade” dagar, och göra det lite mer uthärdligt?

Läs mer
Till dig som famlar - om hur poesi kan vara plåster för själen

Om du har lyssnat på PrataMeraPodden förut, så känner du vid det här laget väl till poddens ambition att bidra till att vi vågar vara mer öppna med vår sårbarhet, våra rädslor och misstag, så att vi kan utvecklas, ta hand om oss själva, varandra och planeten! Döm av min glädje när jag i detta avsnitt får prata med någon som med emfas och precision gör just detta, nämligen poeten som ligger bakom instagramkontot Korsdragspoesi: Pia Eriksson!

Läs mer
Om pluggstress – så här mår och studerar du bättre!

Om pluggstress – så här mår och studerar du bättre! Känner du dig stressad inför vårens studier och  krav? Att stressen kommer då och då inför någon tenta behöver det inte vara något problem, men att känna sig ständigt stressad kan påverka både din hälsa och studier negativt. Nyckeln heter återhämtning!

Läs mer
1 2 3 29

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram