Du kan boka en tid själv och du kommer få hjälp till en passande insats av den behandlare du möter. Vid all behandling, så får man i samband med din bokning ett formulär med frågor om ditt mående, en s.k. screening. Dina svar ger din behandlare bättre förutsättningar att bemöta och hjälpa dig på bästa sätt, redan vid er första kontakt. Du kan läsa om våra olika behandlingar här.
Vårdkontakt med psykolog och läkare medför patientavgift på 100 kr/kontakt. Vårdkontakt med psykoterapeut, kurator eller annan behandlingspersonal kostar 0 kr. Fram till 1:a januari det år man fyller 20 och för personer över 85 år är alla vårdkontakter avgiftsfria. Frikort gäller.
PrataMera är en del av den offentliga vården vilket innebär att du kan söka hjälp via oss om du är över 18 år och är skriven i Sverige och därmed har rätt till svensk sjukvård. Om du är under 18 år, inte är folkbokförd i Sverige eller inte har rätt till svensk sjukvård kan du få hjälp via vår privatmottagning.
Screeningen som man gör vid bokning, ger underlag för en första bedömning från PrataMeras behandlare. PrataMeras verksamhet motsvarar primärvårdsbehandling, det vill säga som ett besök på din vårdcentral.
Vid behandlingen hos PrataMera sker löpande bedömning om ditt hälsotillstånd och rekommendationer utifrån detta. Om du valt iKBT hjälper en av våra behandlare dig till rätt iKBT-behandling.
När bedömning och målsättning är genomförda inleds behandling. Program består av träffar kombinerat med hemuppgifter, där du löpande får återkoppling från behandlare. Om du går ett iKBT-program arbetar du självständigt med innehållet och har tät och regelbunden kontakt med din behandlare genom hela programmet.
Samtalsbehandling innebär ofta samtal en gång i veckan med hemuppgifter mellan, för att hjälpa dig med ditt förändringsarbete i din vardag.
När din behandling avslutas får du återigen svara på samma formulär som i bedömningsfasen, så att så att du och din behandlare tillsammans kan utvärdera hur behandlingen påverkat ditt mående.
Du får också utvärdera hur du upplevt behandlingen, din behandlare och det generella omhändertagandet hos oss på Pratamera. Vi är måna om att du känner dig nöjd med
både behandlingen och bemötandet hos oss, så om det är något du inte är nöjd med vill vi gärna uppmuntra dig till att meddela oss detta antingen genom din behandlare eller genom att kontakta oss via Mina sidor.
Frågor?
Fick du inte svar på din fråga här ovan hittar du fler frågor under Vanliga frågor. Om du inte får din fråga besvarad kan du höra av dig till oss så hjälper vid dig.
Innan samtalet startas måste du ge webbläsaren tillgång till din kamera och mikrofon.
Du kan ansluta till samtalet i plattformen när din behandlare startar mötet. OBS, första gången du loggar in kan du tidigast göra det samma dag som ditt bokade besök.
Det kan finnas olika orsaker att man ibland upplever tekniska problem när man ska ansluta till ett samtal med sin behandlare. Längst ner på denna sidan har vi samlat tips och råd på vad som kan orsaka problemen och hur du kan lösa dem.