Varför blir vi stressade och hur kan vi hantera stress?

Varför blir vi stressade och hur kan vi hantera stress?
PrataMera
2024-02-15

Stress är en del av vardagen och din kropp är konstruerad att klara av påfrestningar i korta perioder. Om stressen däremot blir långvarig påverkas din kropp negativt om den inte får återhämtning. Pågår stressen för länge kan du drabbas av utmattningssyndrom. 

Vi människor är utrustade med ett system som ska skydda oss från fara. Det kallas för Kamp-och flyktsystemet. Det är det systemet som utlöses när vi upplever stress. Vi känner det fysiskt i kroppen, pulsen går upp, hjärtat slår snabbare, musklerna spänns och vi andas snabbare och ytligare.

Kamp-och flyktsystemet utlöses automatiskt och är en direkt respons på en situation som vi uppfattar som hotfull eller skrämmande. Det gör att vi antingen flyr situationen eller gör oss redo att försvara oss. Problemet är när Kamp-och flyktsystemet utlöses allt för ofta i situationer där det egentligen inte finns något hot (men vi uppfattar det så). Eller när vi inte kan slappna av och lugna ner kroppen efter en situation som vi upplevs som hotfull, då börjar vi lida av stress. Långvariga symtom på stress kan vara huvudvärk, magont, sömnproblem, humörsvängningar, sexuella problem, rastlöshet eller beslutsångest.

Läs även: Upplever du dig stressad? Gör ett stresstest

Vi är olika sårbara för stress

Vissa människor är mer sårbara för stress, eftersom deras kamp-och flyktsystem utlöses lättare. De är bättre på att respondera på fara helt enkelt. I vardagen är vi sällan utsatta för farliga djur eller katastrofer som hotar vårt liv men vår kropp responderar på samma sätt om vi utsätts för ett hot som är mindre livshotande, till exempel någon ger oss kritik, ekonomiska problem, eller att datorn går sönder.

Om vi alltid är stressade, då går vi runt och är mer eller mindre konstant i vårt kamp-och flyktsystem, vilket inte är hälsosamt. Då behöver vi lära om vårt automatiska system i kroppen, så att det förstår att omvärlden inte alltid är hotfull och farlig. Även om vi uppfattar situationen som hotfull (chefen skäller på oss, vi bråkar med vår partner, eller vi får en tanke om att drabbas av allvarlig sjukdom) så kan vi öva vårt kamp-och flyktsystem att snabbare lugna ner sig och med tiden inte triggas igång lika lätt. Och det krävs övning!

Varför blir vi stressade?
Vilka situationer stressar dig?

Börja med att specificera i vilka situationer du vill vara mindre stressad. Fundera på hur du skulle vilja bete dig i dessa situationer. Kanske vill du bli bättre på att säga nej, göra en sak i taget, äta mer medvetet eller träffa dina vänner oftare. För att öva om vårt automatiska kamp-och flyktsystem behöver vi jobba både med kroppen och tankarna.

För att det ska bli mer tydligt kommer här ett exempel: Chefen är arg och skäller för att du inte har gjort färdigt en uppgift i tid.

Din kropp reagerar med ökad puls, svettningar, spänningar i kroppen och du vill fly från situationen så snabbt som möjligt. Tankar kommer som ”jag är värdelös”, ”jag kommer förlora jobbet”, ”hur kunde jag vara så dum”, tankarna leder till känslor som rädsla och ilska och kroppen blir ännu mer stressad. Du blir rastlös, kanske börjar argumentera tillbaka eller skyndar dig ut från mötet med känsla skam och tankar av självkritik. Kanske går du hela dagen med samma känslor och kroppsliga stress och negativa tankar om dig själv. Kanske kan du inte sova på natten, dricker alkohol för att lugna ner dig och går hela veckan med  ångest och oroliga tankar.

Läs även: Är det mer än "bara" stress?

Lugna ned ditt kamp- och flyktsystem

  • Börja med att först bli medveten om vilka fysiska sensationer du har i kroppen. Notera hur din andning är. Lägg en hand på magen och en hand på bröstet och öva dig i att andas djupare med magen. Fortsätt så en liten stund. Känn hur axlarna slappnar av och pulsen går ner. Om du tycker det är svårt att öva på egen hand kan du prova att använda dig av vår mindfulnessövning som du hittar här: Lyssna på Mindfulness.
  • Bemöt negativa tankar som kommer med alternativa tankar, till exempel kan du ifrågasätta tanken om att du verkligen kommer förlora jobbet och i så fall vilka bevis du har för det? Eller föreställa dig att din vän var med om samma sak och vad du skulle tänka om hen, skulle du döma honom/henne lika hårt? Du kan också prova att använda dig av acceptans.
  • Utifrån exemplet ovan med chefen kan du fundera på att planera in ett möte där du i lugn och ro förklarar din situation. Kanske behöver du förändra något i arbetet eller ditt schema för att förebygga att du missar framtida deadlines?
Viktigt att förebygga stress

Andra sätt att förebygga stress är genom förberedelser. Genom att planera in pauser i kalendern, tid för umgänge, tid för matlagning eller tid för ”egen-tid” kan vi varje dag planera in återhämtning. Vi kan också ställa ett alarm varje timme för 5-minuters djupandning för att påminna kroppen om att gå ner i varv.

Att ha relationer där vi blir förstådda och känner stöd kan också göra att vårt kamp-och flyktsystem lugnar ner sig.  Hur kan du tillmötesgå det behovet av till exempel närhet, förståelse och omsorg? Om du inte har en vän eller partner att prata med, kanske kan du hitta andra sätt att tillmötesgå ditt behov av trygghet och lugn genom en skogspromenad, närhet till ett djur, lugn musik, dans, meditation, träning eller ett varmt bad.

Var tacksam för ditt kamp-och flyktsystem, det räddar dig från faror. Men lär känna dess signaler så du snabbare kan lugna ner systemet om du inser att faran inte är livshotande och du vill kunna fokusera på annat.

Ta hand om dig!

PrataMeras program
Vägen ut ur stress och utmattning
Få kunskap och verktyg som kan hjälpa dig att återhämta dig från stress eller utmattning – och hitta en hälsosam balans som håller i din vardag på lång sikt

Mer läsning

Att ta sig ur ensamhet och hitta en vän

Många människor upplever att de saknar någon att dela glädje och sorger med. Att vara ofrivilligt ensam kan även ha negativa konsekvenser för vår hälsa och välbefinnande. Enligt den senaste statistiken från SCB saknar hundratusentals människor i Sverige en nära vän, vilket kan leda till isolering och ensamhet. Men det går att ta sig ur ensamheten.

Läs mer
Läsning hjälper oss minska stress

Idag på den internationella Väldsbokdagen vill vi gärna vara med och uppmärksamma böckernas fantastiska värld. Genom att läsa får vi kunskap och upplevelser. Vi förundras, vi skrattar och gråter, förfäras, funderar och fantiserar. Och faktiskt, förutom att vi kanske lär oss ett och annat om olika saker och platser, att läsa hjälper oss även att minska stress.

Läs mer
Annas bästa boktips

Den 23 april är det den internationella världsbokdagen. En dag instiftad av Unesco för att uppmärksamma böckers, författares och upphovsrättens betydelse för att sprida idéer och kunskap och för att bidra till förståelse och tolerans mellan människor. Vad passar då inte bättre än att fråga en av våra egna behandlare om ett boktips? Vi ställde frågan till Anna Kinnander, leg. psykolog och flitig bokläsare.

Läs mer
1 2 3 28

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram