Är det mer än ”bara” stress?

Är det mer än ”bara” stress? En kvinna halvligger i en soffa i sitt hem och tittar upp i taket
PrataMera
2023-05-17

Funderar du på om du ”bara” är stressad, eller om du är på väg att bli utmattad? Har du googlat symptom för att försöka få svar? Känns det som att tiden aldrig räcker till, eller som att kraven alltid är för höga? Har du börjat dra ner på sådant som brukar vara roligt, för att du inte hinner eller orkar? Då kan du ha anledning att ta din oro på allvar.

Stress kan hjälpa oss att prestera och har genom mänsklighetens historia hjälpt oss att överleva som art genom att göra oss beredda att kämpa mot eller fly från faror, eller ”spela döda” i hopp om att bli lämnade i fred. Stress är alltså i sig inte negativ - så länge vi varvar den med pauser och återhämtning, och inte stressar för mycket för länge.

När man blir utmattad brukar man ha levt med hög stressnivå under lång tid, och vanligtvis har man dragit ner på eller slutat med det som ger återhämtning för att man inte hinner eller orkar.

Läs även: Är du stressad? Gör vårt stresstest

Hjärnan på paus

Symptomen vid stress och utmattning är delvis desamma, men vid utmattning är det ”mycket mer” av dem, och det går inte längre att pressa sig själv att fortsätta framåt. Tröttheten går inte att vila bort. Orken räcker kanske inte ens för att ta sig till postlådan. Sömnen vill inte infinna sig, eller så sover man större delen av dygnet. Hjärnan har tagit paus och man har inte tillgång till sina kognitiva förmågor, som minne, koncentration och organisationsförmåga.

Många upplever det som att de inte känner igen sig själva när de knappt klarar eller orkar någonting. Att inte veta hur länge man ska ha det så lättar inte bördan, och det gör inte heller grubblerier över vad man kunde ha gjort annorlunda. Om man tror att man är oumbärlig är det dags att lägga den uppfattningen åt sidan. Andra blir helt enkelt tvungna att klara sig utan en, eftersom man inte längre kan åstadkomma så mycket.

Ta din oro på allvar

Med facit i hand är det lätt att vara efterklok, och det brukar de flesta utmattade vara. De hörde varningsklockorna ringa allt högre - men det gick att köra på ändå. Dessutom kanske man gillar att ha många bollar i luften. Och kanske har man roligt också, det kan man ha på vägen in i ”väggen”. Eller så försökte man agera för att bromsa farten, men för sent…

Så en dag kan man bara inte ta sig upp ur sängen. Eller så hittar man inte till fikarummet på jobbet. Eller så börjar man gråta över en struntsak och sedan kan man inte sluta.

Utmattning kommer ofta så här plötsligt - samtidigt som många egentligen såg vart de var på väg. Hur långt det är kvar och hur stor marginal man har till ”väggen” är svårt att veta. Om du är orolig över att du närmar dig den, har du antagligen anledning att ta din oro på allvar.

Saker du kan göra för att stanna upp och minska stressen

Vad kan du då göra om du misstänker att det du upplever är mer än “bara” stress? Vilka steg just du behöver ta för att öka marginalen till väggen behöver du själv komma fram till, men här är några förslag:

  • Prioritera återhämtning. Se till att ”leva randigt”, d.v.s. varva stress med återhämtning. Fundera på vad som är återhämtande för just dig. Ta inte som vana att välja bort de sakerna för att du inte hinner eller orkar.
  • Unna dig att ”bara vara”. Vi mår inte bra av att ständigt prestera. Det är viktigt att även kunna ”bara vara” och göra saker bara för att det är roligt eller känns bra. Även återhämtning kan bli en prestation – vilket får den att tappa effekt.
  • Se över det som stressar dig. Finns det saker du kan förändra, minska på eller ta bort? Kan du t.ex. minska dina krav på dig själv?
  • Sov. Sömn är en motpol till stress och superviktig för vår återhämtning.
  • Rör på dig. Att motionera är ett bra sätt att minska stress.
  • Ät. Någorlunda bra och regelbundet. Mat är en av de grundläggande byggstenarna i att ta hand om oss själva.
  • Var närvarande i nuet. Mycket av vår stress beror på att vi är någon annanstans i tankarna. Med mindfulness tränar du din förmåga att vara ”här och nu”
  • Ta det lugnt. Slappna av. Träna avslappning. Andas. Gör saker långsamt.
  • Säg nej. Sätt gränser. Välj aktivt vad du säger ja och nej till.
  • Fundera på vad som är ”viktigt på riktigt” i ditt liv. Vad vill du prioritera? Innebär det att du behöver välja bort något annat, eller prioritera om? Hur vill du se tillbaka på ditt liv om ett år, fem år eller tjugo år? Gör du val idag som överensstämmer med det?

Hoppas dessa råd kan hjälpa just dig att hitta några sätt att minska din stress innan det är “för sent”. Om du känner att du varken kan eller orkar sluta eller börja med nåt finns det bra hjälp att få, så tveka inte att kontakta oss på PrataMera eller någon annan vårdgivare, t.ex. din vårdcentral.

Ta hand om dig!

PrataMeras program
Vägen ut ur stress och utmattning
Få kunskap och verktyg som kan hjälpa dig att återhämta dig från stress eller utmattning – och hitta en hälsosam balans som håller i din vardag på lång sikt

Mer läsning

Ensam på midsommar – en känsla som många delar

Midsommar är en högtid som många förknippar med glädje, gemenskap och festligheter. Men för vissa kan det också vara en påminnelse om ensamheten. Att vara ensam under storhelger kan kännas extra tungt då man ser alla andra omkring sig fira tillsammans. Men det är viktigt att komma ihåg att man inte är ensam om att vara ensam. Många människor har den här känslan inte bara under högtider utan även i vardagen.

Läs mer
Minska oro och grubbel med hjälp av planerad orosstund

Visste du att du kan minska oro och grubblande genom att planera in en specifik “orosstund” i din kalender varje dag? Att avsätta tid för en speciell “orosstund” kan verka märkligt när vi vill oroa oss mindre, men för många är detta ett effektivt sätt att minska oron och uppleva ökad kontroll.

Läs mer
Daniel uppmärksammar psykologisk hjälp online

Den 9 maj i år anordnade orienterings- och skidklubben OK Skogsstjärnan cykelloppet Viken runt. En av deltagarna var Daniel Lindh, som i år valde att delta i loppet med PrataMeras logotype tryckt på sin tävlingströja.
- Jag vill uppmärksamma er som en jättebra och enkel kontakt vid psykisk ohälsa eller om man som jag bara hamnat i en situation med mycket oro som är svår att reda ut själv, berättar Daniel.

Läs mer
1 2 3 30

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram