Hur mindfulness och medveten närvaro fungerar och hur det kan användas

Hur mindfulness och medveten närvaro fungerar och hur det kan användas
PrataMera
2024-02-29

Vid terapeutisk behandling pratats det ofta att man kan ta hjälp av Mindfulness för att lindra symptom eller som en del av en behandling. Men vad menas egentligen med mindfulness och på vilket sätt är det hjälpsamt?

Mindfulness, eller medveten närvaro som det också kallas, är ett verktyg för att hantera flera olika psykiska besvär så som stress, nedstämdhet, ångest, smärta och sömnproblem. Det kommer ursprungligen från den österländska kulturen, och har i studier visat sig vara så verksamt att det blivit en självklarhet inom vården.

Se även: Självtest - Testa din psykiska hälsa

Medveten närvaro innebär att vara avsiktligt uppmärksam på sina känslor och tankar utan att döma. Viktigt att komma ihåg är att mindfulness inte är detsamma som avslappning, då avslappning eller andningsövningar kan upplevas som en flykt eller avskärmning från inre upplevelser. Syftet med medveten närvaro är istället att träna på att uppleva alla sina känslor och upplevelser i nuet. Det är genom att uppmärksamma sina tankar och upplevelser på det här viset som man på längre sikt kan få hjälp med att hantera sina känslor som i sin tur kan leda vidare till exempelvis en större ångesttolerans.

Positiva effekter

Mindfulness kan ha många positiva effekter för vår hjärna. Forskning visar på goda förändringar relativt snabbt, och det efter att man använt mindfulness under en kortare tid. Personer som använder sig av medveten närvaro har lättare att släppa tankar, upplever mindre oro, grubbel och ältande. De upplever att de kan leva mer i nuet och känner sig mer lugna.

Att öva på medveten närvaro kan vara hjälpsamt på många sätt, exempelvis:

  • Det kan hjälpa dig att förstå dig själv bättre genom att du medvetet lägga märker till dina känslor och tankar. Genom att upptäcka sina känslor och tankar kan det bli lättare att välja om du vill agera på dem eller inte.
  • Mindfulness kan hjälpa dig bli mer fokuserad. En övning kan vara att fokusera på sina andetag. Blir man störd under övningen tränar man på att uppmärksamma störningen, för att sedan hitta tillbaka till att fokusera på andningen. Det här hjälper en att öva på vad man vill fokusera på, vilket kan vara hjälpsamt i vardagen.
  • Visa självmedkänsla. När man tränar mindfulness kan det även dyka upp många självkritiska tankar. Vissa övningar i medveten närvaro går ut på att visa självmedkänsla, att visa sig själv empati.

Det finns många olika övningar och varianter, en av de mest använda är kroppskanning. Du kan lyssna till en övning som vi använder här: Lyssna på mindfulness

Ta hand om dig. 

PrataMeras program
Förstå och hantera oro, grubbel och ältande
Få kunskap och verktyg för att kunna begränsa oro och ältande, bemöta osäkerhet och orostankar samt skapa strategier framåt för att kunna hantera oro och ältande.

Mer läsning

Att ta sig ur ensamhet och hitta en vän

Många människor upplever att de saknar någon att dela glädje och sorger med. Att vara ofrivilligt ensam kan även ha negativa konsekvenser för vår hälsa och välbefinnande. Enligt den senaste statistiken från SCB saknar hundratusentals människor i Sverige en nära vän, vilket kan leda till isolering och ensamhet. Men det går att ta sig ur ensamheten.

Läs mer
Läsning hjälper oss minska stress

Idag på den internationella Väldsbokdagen vill vi gärna vara med och uppmärksamma böckernas fantastiska värld. Genom att läsa får vi kunskap och upplevelser. Vi förundras, vi skrattar och gråter, förfäras, funderar och fantiserar. Och faktiskt, förutom att vi kanske lär oss ett och annat om olika saker och platser, att läsa hjälper oss även att minska stress.

Läs mer
Annas bästa boktips

Den 23 april är det den internationella världsbokdagen. En dag instiftad av Unesco för att uppmärksamma böckers, författares och upphovsrättens betydelse för att sprida idéer och kunskap och för att bidra till förståelse och tolerans mellan människor. Vad passar då inte bättre än att fråga en av våra egna behandlare om ett boktips? Vi ställde frågan till Anna Kinnander, leg. psykolog och flitig bokläsare.

Läs mer
1 2 3 28

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram