fbpx
Varför är det viktigt att sova bra?
#

Varför är det viktigt att sova bra?

När vi sover går våra kroppar ner i viloläge, vilket ger oss den återhämtning vi behöver för att fungera så bra som möjligt både fysiskt och psykiskt när vi vaknar igen. De flesta vuxna behöver mellan 6 och 9 timmars sömn per natt, men det viktigaste är egentligen inte hur många timmar vi sover, utan hur djupt vi sover. Om vår sömnkvalitet är dålig, kan vi sova många timmar utan att känna oss utvilade när vi vaknar på morgonen.

Under en god sömn går vår puls ner, vårt blodtryck sänks och vår ämnesomsättning och andningsfrekvens minskar. Kroppens immunsystem aktiveras och våra hjärnor producerar hormon som motverkar stress – sömnen fungerar alltså som en motpol till stress.

Sömnen är också viktig för vår mentala hälsa, eftersom vår hjärna och tankeverksamhet får vila när vi sover och dessutom jobbar med att lagra minnen och återställa “systemet” vad gäller de känsloupplevelser vi haft under dagen.

VAD HÄNDER NÄR VI INTE SOVER BRA?

Sömnbrist påverkar oss negativt på både kort och lång sikt. På kort sikt är det vanligt att man får försämrad koncentrationsförmåga, har svårare för att komma ihåg saker, upplever humörsvängningar, känner sig lättirriterad och får sämre reaktionsförmåga.

På längre sikt kan sömnbrist leda till försämrat immunförsvar, viktuppgång och även ökad risk för hjärt-och kärlsjukdomar. Ångest och depression kan också kopplas till långvarig sömnbrist.

Det är vanligt att under någon period i sitt liv uppleva sömnbesvär. Ofta handlar det om en tillfällig sömnbrist som pågår en kortare tid för att sedan återgå till det normala igen. Om sömnbesvären inte försvinner av sig själv eller återkommer upprepade perioder kan det handla om insomni.

NÄR ÄR DET DAGS ATT SÖKA HJÄLP?

Insomni kan visa sig på olika sätt för olika personer, t.ex. genom att man har svårt att somna, att man vaknar upprepade gånger under natten eller att man vaknar flera timmar för tidigt och inte kan somna om. Vare sig man lider av ett eller flera av dessa besvär så är det vanligt att man känner av en stor dagtrötthet vilket kan göra det svårt att fungera bra i sin vardag med skola, jobb och sociala aktiviteter.

Om du ofta eller i återkommande perioder lider av sömnbesvär så finns det hjälp att få – precis som med psykisk ohälsa så är det bättre att söka hjälp tidigare snarare än senare, för att bryta och vända det som annars kan bli en långvarig ond cirkel.

Det finns också saker du själv kan göra för att ge dig själv de bästa förutsättningarna för en riktigt återhämtande sömn – här har vi listat några goda råd som kan hjälpa dig att både somna och sova bättre.

Ta hand om dig – och sov gott!

 

 

Vill du lära dig mer om psykisk (o)hälsa? När du registrerar dig för våra nyhetsbrev, får du kostnadsfritt några gånger i månaden tips om nya bloggtexter från våra psykologer, svar på läsarfrågor, andra relevanta nyheter och vilka gruppträffar och webbinarier du kan anmäla dig till den närmaste tiden m.m. Du kan när som helst avregistrera dig om du inte längre vill få nyhetsbreven.

Mer läsning:
Aktuella grupper:

Related Posts

Leave a comment