Stressmester – nej tack

Stressmester - nej tack. En person ligger i en hängmatta, närbild på fötter med himmel i bakgrunden
PrataMera
2023-07-03

Förväntan och längtan efter en harmonisk och njutbar ledighet kan vara höga. Semestern är tiden då vi ska återhämta oss och hinna göra aktiviteter med familjen och vännerna som vi längtat efter under året. Ändå är det inte ovanligt att semestern blir ännu en stressfull tid av krav och press, där tiden blir knapp för allt vi vill hinna med.

Hur gör vi för att minska stressen på semestern och få den vila och återhämtning som vi behöver? Här är några råd kring vad du kan tänka på för att få en så bra semester som möjligt.

Skapa balans mellan planerade och spontana aktiviteter

Ge dig själv möjligheten att vara spontan under ledigheten. Skapa balans mellan planerade och spontana aktiviteter genom att även planera in tomma semesterdagar för vila och återhämtning.  Genom planering kan vi öka kontrollen och möjligheterna att påverka. När känsla av kontroll ökar, minskar stressen. Sänk ambitionsnivån och kraven på dig själv. Skapa egen tid för dig själv där du bara kopplar av.

För någon kanske drömsemestern handlar om vila, återhämtning, böcker och trädgårdsarbete – medan någon annan längtar efter resor, spänning och nya erfarenheter. Kanske vill ni få in en blandning av allt detta?

 

-> Hur stressad är du? - Gör vårt självtest
En lagom dos med planer

Försök att inte planera in för mycket, då det kan skapa stress, utan var realistisk och planera in under vilka veckor de olika aktiviteterna ska ske, det handlar trots allt om en begränsad tid.

Om man är flera i hushållet är det bra att göra en ansvarsuppdelning och bestämma i förhand vem som ska ordna vad samt fundera över problem som kan uppstå och hur ni ska lösa dem. Involvera även barnen i att planera, prioritera och att göra kompromisser så att familjen har en gemensam ambitionsnivå.

Har man väldigt olika intressen och behov inom familjen är det inget ”måste” att göra allt tillsammans – kanske kan ni avsätta några veckor för gemensamma aktiviteter och några andra veckor då man delar upp sig? Barn uppskattar ofta att få egentid med en förälder och att inte alltid behöva ”dela” föräldern med syskon.

Gör tvärtemot hur du brukar göra

Återhämtning handlar inte bara om att vila – att göra andra saker än vad man brukar göra är också återhämtande. Semestern ger möjlighet att göra annorlunda för vad du gör resten av året. Gör motsatsen till vad du brukar göra. Är du väldigt aktiv på jobbet – ta en passiv semester. Har du ett stillasittande arbete – rör på dig mycket. Har du ett socialt arbete – umgås mindre eller vice versa (självklart utifrån att det fyller en funktion för dig).

 

Stressmester-nej tack. Tre personer står på en brygga i solnedgången och fiskar
Minska kommunikationen

Såväl arbetsmejl och sociala medier kan skapa stress under ledigheten. Bildflödet på Facebook eller Instagram kan göra att vi jämför oss med andra. Kom ihåg att sociala medier endast är en liten del av hur folk faktiskt har det. Skapa kommunikationsfria zoner där du stänger av mejl och mobil för att ta en ordentlig paus.

I vissa yrken är det lätt att ta med sig jobbet hem och på en del arbetsplatser finns en förväntan att man alltid ska vara tillgänglig. Du bör dock så långt det är möjligt undvika att kommunicera med din arbetsplats. Ibland kan man till och med behöva förtydliga detta för kollegor och be dem att inte ta kontakt under semestern. Om det inte helt går att undvika att öppna jobbmailen eller om det stressar dig att inte ha koll, se åtminstone till att begränsa det till exempelvis en dag i veckan.

Drick alkohol med måtta

Sommaren innebär för många att mat och dryckesvanor ändras. Ökat alkoholintag kan påverka relationer och öka konflikter. Då vi tenderar att dricka oftare, välj att dricka mindre vid varje tillfälle.

 

Läs mer: Är det mer än "bara" stress?
Inställning och förväntningar

Möjligheten att göra det man helst vill på semestern kan begränsas av exempelvis ekonomi, hälsa eller väder. Att då jämföra sig med andra kan skapa stress och avundsjuka. Försök att inse att det som läggs upp på sociala medier från semestrar är tillrättalagt, liksom mycket annat vi väljer att visa upp där.

Om du verkligen har en drömresa du vill göra – agera på det, ta budgetsemester under några år, konsumera mindre och spara ihop till drömsemestern. Och om du behöver stanna på din hemort under semestern, kan du försöka tänka som en turist! Det brukar finnas sevärdheter som man inte kommit sig för att besöka, just för att de är ständigt tillgängliga. Det kan vara muséer, utomhusbio, restauranger, en sjö som man kan tälta vid. Planera in aktiviteter som ger semesterkänsla och som tar dig utanför hemmet.

Acceptera att det normalt regnar en del under en svensk sommar och ha en strategi för regniga dagar. Man behöver kanske inte se det som ”dåligt” väder? En del av de saker du sett fram emot att göra, som att läsa böcker eller äta jordgubbar, går ju utmärkt att göra i soffan eller på balkongen. Och visst kan det vara härligt att gå i skogen eller bada medan det regnar? Kom ihåg, semesterns syfte är inte att prestera något utan att koppla av från arbetet!

Prioritera det som är viktigast för dig

Sammanfattningsvis kan du minska stressen på semestern genom att skapa balans mellan aktivitet och vila. Planera in tid för återhämtning och vila eller för spontana aktiviteter. Gör motsatsen till vad du brukar göra under resten av året. Sänk ambitionsnivån och kraven på dig själv. Välj aktiviteter med omsorg och prioritera vad som är viktigast för just dig under semestern. Våga stryka aktiviteter och lägga tid på relationer och aktiviteter som är meningsfulla för dig.

Ta hand om dig!

Vägen ut ur stress & utmattning

Mer läsning

Ensam på midsommar – en känsla som många delar

Midsommar är en högtid som många förknippar med glädje, gemenskap och festligheter. Men för vissa kan det också vara en påminnelse om ensamheten. Att vara ensam under storhelger kan kännas extra tungt då man ser alla andra omkring sig fira tillsammans. Men det är viktigt att komma ihåg att man inte är ensam om att vara ensam. Många människor har den här känslan inte bara under högtider utan även i vardagen.

Läs mer
Minska oro och grubbel med hjälp av planerad orosstund

Visste du att du kan minska oro och grubblande genom att planera in en specifik “orosstund” i din kalender varje dag? Att avsätta tid för en speciell “orosstund” kan verka märkligt när vi vill oroa oss mindre, men för många är detta ett effektivt sätt att minska oron och uppleva ökad kontroll.

Läs mer
Daniel uppmärksammar psykologisk hjälp online

Den 9 maj i år anordnade orienterings- och skidklubben OK Skogsstjärnan cykelloppet Viken runt. En av deltagarna var Daniel Lindh, som i år valde att delta i loppet med PrataMeras logotype tryckt på sin tävlingströja.
- Jag vill uppmärksamma er som en jättebra och enkel kontakt vid psykisk ohälsa eller om man som jag bara hamnat i en situation med mycket oro som är svår att reda ut själv, berättar Daniel.

Läs mer
1 2 3 31

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram