Må bättre med rörelse, sömn och gemenskap

Må bättre med rörelse, sömn och gemenskap. Två personer befinner sig utomhus och vilar efter ett träningspass
PrataMera
2023-10-19

Kroppen signalerar till dig när den är exempelvis är trött, hungrig, behöver gråta o.s.v. För många av oss kan det dock vara svårt att ”höra” dessa signaler. Vad är egentligen viktigt i allt brus och i alla måsten? Hur kan vi ge oss själva så goda förutsättningar vi kan för att må bra? Vad kan vi själva göra för att undvika att hamna i dåligt mående (igen)?

Du kan öka positiva känslor, tankar och hormoner genom att tillfredsställa tre basala behov som utgör grunden för psykisk hälsa;  motion, sömn och social gemenskap.

Rörelse ökar vår känsla av lycka

Rörelse minskar vårt åldrande och kan påverka våra gener. Det handlar inte om att man måste springa varannan dag eller gå på gymmet och lyfta tunga vikter. Rörelse kan handla om små förändringar att stå upp några gånger per dag, stretcha en stund i sängen innan man stiger upp. Det har visat sig att så lite som 1 minuts rörelse kan göra en skillnad på lång sikt för vårt mående.

Stresshormonet kortisol har visat sig minska och ”glad-hormonet” oxytocin ökar när vi rör på oss. Även ångest och stress har visat sig minska med motion. Detta beror på att blodflödet ökar i delar av hjärnan, vilket lugnar kroppens stressystem.

Upplevelsen av livskvalité ökar också när vi motionerar. Vi kan alltså bli lyckligare genom att vi rör på oss.

Läs även: Att våga fråga kan göra stor skillnad

Sömn minskar stress

Under sömnen aktiveras vårt immunsystem, pulsen går ner och under sömnen får hjärnan och kroppen återhämta sig och bearbeta intryck från dagen.

Vi sover allt sämre. Under 2022 svarade 35 % av befolkningen i Sverige (16 år eller äldre) att de upplever att de har lätta sömnbesvär och ytterligare 8 % uppgav svåra sömnbesvär*. Bristfällig sömn påverkar vår stressnivå och kan öka negativa känslor, många upplever exempelvis att de blir mer lättirriterade. Vi får svårare att koncentrera oss och fokusera. Vår uthållighet blir sämre. Om vi mår dåligt börjar vi ofta sova sämre, vi ägnar nätterna åt grubblande och oro istället för att sova. Men vi börjar också må psykiskt sämre om vi sover dåligt. Här är det viktigt att ta reda på vad som orsakar sömnsvårigheterna, vad du kan göra själv och vilken typ av hjälp du kan få mot sömnbesvären.

*Källa: Folkhälsomyndigheten

Läs även: Så här kan vi skapa förutsättningar för ökad psykisk hälsa

Social gemenskap kan rädda liv

Vårt samhälle blir mer och mer individualiserat. Fler bor ensamma och umgänge sker alltmer via mobil- eller datorskärmar och sociala medier. Den ofrivilliga ensamheten blir också vanligare.

Vi människor är egentligen gjorda för att leva i en flock – att tillhöra gruppen har historiskt varit lika viktigt som att äta. Att vara ensam ökar risken för nedstämdhet, ångest och oro. Vi går också in i stress lättare om vi är isolerade. Det har visat sig att ensamhet är lika farligt som rökning och ökar alltså vår risk att dö i förtid.

När vi ägnar mer tid framför våra skärmar, tar vi tid från rörelse, att träffa vänner och släktingar live och att sova. Om du upplever ensamhet eller isolering, undersök vad den beror på. Är det mobiltelefonen som tar för mycket av din dag? Lider du av social ångest eller är det någon annan anledning som gör att du är ensam? Tveka inte att söka hjälp för att få stöd i din ensamhet via hjälplinjer eller hos en psykolog eller terapeut.

Något du kan göra redan idag

Om du kan, ring en vän, ta en promenad ihop och kombinera social gemenskap och träning. Ta sedan tid för att varva ner inför läggdags så ger du dig själv möjlighet att sova bättre – och minska risken att drabbas av psykisk ohälsa.

Ta hand om dig.

Mer läsning

Hur kan vi hantera ”laddade” dagar?

Vissa dagar på året kan vara mer känsloladdade än andra. Det kan vara vid högtider, egna personliga minnesdagar eller temadagar som exempelvis alla hjärtans dag, fars- eller mors dag. Dagar som gör att man kanske blir påmind om en smärtsam händelse eller att man befinner sig i en oönskad livssituation som blir mer påtaglig än vanligt. Hur kan vi göra för att hantera vårt mående dessa ”laddade” dagar, och göra det lite mer uthärdligt?

Läs mer
Till dig som famlar - om hur poesi kan vara plåster för själen

Om du har lyssnat på PrataMeraPodden förut, så känner du vid det här laget väl till poddens ambition att bidra till att vi vågar vara mer öppna med vår sårbarhet, våra rädslor och misstag, så att vi kan utvecklas, ta hand om oss själva, varandra och planeten! Döm av min glädje när jag i detta avsnitt får prata med någon som med emfas och precision gör just detta, nämligen poeten som ligger bakom instagramkontot Korsdragspoesi: Pia Eriksson!

Läs mer
Om pluggstress – så här mår och studerar du bättre!

Om pluggstress – så här mår och studerar du bättre! Känner du dig stressad inför vårens studier och  krav? Att stressen kommer då och då inför någon tenta behöver det inte vara något problem, men att känna sig ständigt stressad kan påverka både din hälsa och studier negativt. Nyckeln heter återhämtning!

Läs mer
1 2 3 29

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram