Så här mår du bättre efter skilsmässan
#

Så här mår du bättre efter skilsmässan

Separation. Att skiljas från någon man en gång bestämt sig för att leva med, som man har (haft) starka känslor för och som man planerat en gemensam framtid med. Det smärtar, vare sig man är den som lämnar eller den som blir lämnad. Det är lätt att känna sig vilsen, uppleva sorg över det man förlorat och oro inför sin nya verklighet. Så hur klarar man livet efter skilsmässan? Hur tar man sig vidare och mår så bra som möjligt i sitt ”nya” liv?

Före en separation upplever de flesta en lång period där åtminstone den ena parten ifrågasätter relationen. Man kanske vrider och vänder på om det är värt och möjligt att fortsätta tillsammans eller inte. Om ens partner är inne i samma process kanske man jobbar på att förbättra relationen och förhindra en separation. Andra gånger kommer beskedet om ett uppbrott som en blixt från en klarblå himmel. Oavsett, så brukar tiden efter separationen präglas av förluster och förändringar. Vad som är hjälpsamt för att hantera sitt liv  efter skilsmässan kan såklart skifta från person till person, men det finns några grundläggande råd som är hjälpsamma för de flesta:

  • Acceptera att det känns. Våga sörja. Våga känna ilska, raseri, besvikelse, skam, skuld, förvirring, osäkerhet, vanmakt, rädsla, oro, ångest. Vare sig du blir lämnad eller är den som lämnar så är en separation en stor förändring och du skiljs dessutom från mer än personen och relationen. Vissa sammanhang försvinner från din vardag, du tappar din roll som ”partner” och kanske förlorar du vissa personer i ditt sociala nätverk. Kanske övergår du från att vara heltidsförälder till att vara deltidförälder. Gemensamma planer om framtiden går kanske i stöpet, och de gemensamma minnen kanske grumlas? Det kan också vara så att du känner en stor lättnad över att steget är taget och uppfylls av en positiv förväntan inför framtiden. Kanske blandat med en skuld och en skam över att inte tycka att det är särskilt jobbigt?
  • Låt det ta tid. Det kan ta ett tag innan du hittar din riktning igen efter alla de förändringar separationen medför. En separation innebär ofta en kris, och kriser brukar ta tid att komma genom. Exakt hur lång tid går inte att säga eftersom det varierar från person till person.
  • Håll kontakt med andra. Om du mår dåligt är det lätt hänt att du börjar dra dig undan mer och mer. Du känner kanske inte för att träffa någon och vill helst vara ifred. Såklart kan du behöva egentid för att sörja och bearbeta eller “bara vara ifred”, men att dra sig undan för mycket kan vara negativt för ditt mående. Om du blir för passiv, riskerar du att fastna i grubblande och ältande. Du kan dessutom gå miste om det stöd andra kan ge dig, både praktiskt och känslomässigt, om du låter vänner och familj finnas där.
  • Aktivera dig ”lagom mycket”. Såklart är det svårt att veta vad som är lagom, men poängen är att det är bra att fortsätta med saker du brukar göra och må bra av. Kanske känner du även för att testa något nytt. Det är bra – men det är viktigt att du inte har så fullt upp att det blir en flykt från att känna och bearbeta.
  • Reflektera kring din ”kompassriktning”. Vad är viktigt för dig i en relation? Hur vill du vara som partner? Vad förväntar du dig av den du ska leva med? Finns det saker du kan ta med dig in i en ny relation när det så småningom eventuellt är dags? Kanske är det även läge att utforska vem du vill vara och hur du vill leva även på andra områden, och göra fler aktiva val, utifrån vad som är möjligt, i ditt liv?
  • Ät. Aptiten kan påverkas av vårt mående, och det kan vara svårt att få i sig mat om man har det jobbigt tiden efter separationen. Försök ändå hålla i rutiner vad gäller mat, men välj gärna sånt som går lättare att få ner och kanske att äta ”lite men ofta” om det funkar bättre.
  • Sov. Även sömnen påverkas lätt av hur vi mår. Försök hålla i dina vanliga sovrutiner, testa en avslappningsövning om det är svårt att komma till ro, skriv ner tankarna som snurrar för att få ut dem ur huvudet eller testa något annat tips för bättre sömn.
  • Rör på dig. Fysisk aktivitet är bra även för vårt psykiska mående. Att röra på sig, även i form av promenader, kan dessutom även ha en positiv inverkan på sömnen.
  • Var i nuet. Det är lätt att fastna i självförebråelser och anklagelser kring det som varit, eller oro inför framtiden. Såklart kan det finnas lärdomar att dra av det som varit, och det är naturligt att ha en viss oro inför framtiden. Dock kan detta växa sig oproportionerligt stort och påverka måendet negativt. Att öka närvaron i nuet kan då vara hjälpsamt.
  • Separera så ”schysst som möjligt”. Det kan vara lättare sagt än gjort om känslorna är starka och intensiva, men det är ofta lättare att bearbeta och gå vidare om man skiljs på ett så bra sätt som möjligt. Har ni barn tillsammans är detta extra viktigt. Ni kommer att behöva ha fortsatt kontakt, kommunicera och samarbeta. Familjerådgivning kan vara till hjälp även om man bestämt sig för att gå skilda vägar.

Läs även: Varför grubblar vi – och kan man sluta?

  • Var snäll mot dig själv. Hur skulle du vara mot en vän som var i din situation? Hur skulle du ta hand om, trösta och peppa? Kan du vara så mot dig själv?
  • Se till att få återhämtning. En separation innebär påfrestningar och stress. Som motvikt till detta är det viktigt att få återhämtning. Vad ger dig återhämtning och energipåfyllning? Hur kan du få till tillräckligt mycket av det i din vardag?
  • Tänk ”om hundra dagar”. I boken ”Vägen genom skilsmässan. Att hantera en förlorad kärleksrelation” förmedlar psykolog Anna Bennich Karldstedt rådet att tänka ”om hundra dagar”. Då kommer det inte att vara så här illa längre. Då kommer det att kännas bättre. Då har det ljusnat. När vi har det kämpigt är det viktigt att lyfta blicken och se att det kommer att gå över. Det kommer att bli bra. Kanske kan en del saker till och med bli bättre än de var?

En separation är vanligtvis inget man behöver söka profession hjälp inom vården för att hantera, men ibland kan krisen bli så pass svår att uthärda att några stödsamtal kan vara till hjälp. Det kan också vara så att separationen känns extra svår på grund av ”gamla sår” som rivs upp, till exempel svåra erfarenheter av tidigare separationer. Förändringar som en separation ofta medför kan dessutom öka risken för en depression. Sök hjälp om du tror att du behöver stöd för att komma vidare. Ibland kan redan några få samtal göra stor skillnad.

Ta hand om dig! 

Vill du lära dig mer om psykisk (o)hälsa? När du registrerar dig för våra nyhetsbrev, får du kostnadsfritt några gånger i månaden tips om nya bloggtexter från våra psykologer, svar på läsarfrågor, andra relevanta nyheter och vilka gruppträffar och webbinarier du kan anmäla dig till den närmaste tiden m.m. Du kan när som helst avregistrera dig om du inte längre vill få nyhetsbreven.

Mer läsning:
Aktuella grupper:

Related Posts

Leave a comment