fbpx
Kan man bli deppig av vårkänslor?
#

Körsbärsträden blommar i trädgårdarna och björkarna slår ut, folk sitter utomhus och dricker kaffe eller äter glass. Många får mer energi när våren är här och ljuset kommer tillbaka – men inte alla. Ljuset kan göra att vi sover sämre och vaknar tidigare på morgnarna, och många av oss upplever att kraven ökar under våren.

Det starka ljuset lyser obarmhärtigt upp allt som ska tvättas, städas, filas, skrapas, målas och fixas, dammet som har samlats och alla smutsiga fönster som borde tvättas. Du kanske känner att din kropp är blek och inte alls i den form du hade önskat. Och inte nog med allt som ska göras praktiskt, många upplever att de förväntas vara glada och fyllda med energi under denna intensiva årstid.

Vanligare uppe i norr

Årstidsbunden depression, eller ”Seasonal Affective Disorder” (SAD) som det heter på engelska, orsakas av ljusets förändring, men man vet inte säkert varför vissa människor drabbas av årstidsbundna depressioner under den ljusare delen av året. Ju mer dygnet växlar i längd, desto vanligare är det med årstidsbunden depression. Den här typen av problem existerar knappt i länder som ligger nära ekvatorn, men är desto vanligare ju mer norrut man lever.

En stor del av oss upplever att vi blir tröttare under hösten och vintern. Det beror på att vi under årets mörkare årstider kan få brist på kroppens hormoner melatonin (som reglerar vakenhet och sömn) och serotonin (som reglerar aptit). Brist på melatonin kan vi få om vi är stressade, utsätter oss för konstgjort ljus på natten, från t.ex. en tv eller dator, eller om vi äter dåligt. Melatonin ökar i mörker och serotonin ökar i ljuset, så försök vara vaken på dagen för att få dagsljus och sova på natten för att reglera vakenhet och sömn-rytmen i kroppen. Även brist på D-vitamin kan spela en viss roll (mängden D-vitamin kan vi öka genom att vistas i solen).

Hur visar sig årstidsbunden depression?

Besvären vid årstidsbunden depression under våren och sommaren liknar de besvär man har vid depression under hösten och vintern. För att få diagnosen ska du ha haft besvär två år i rad.

  • Du har en betydligt ökad aptit och sug efter sötsaker, vilket kan leda till viktökning.
  • Ditt sömnbehov är större och du har svårighet att fokusera till följd av tröttheten.
  • Du har en tyngdkänsla i armar och ben.
  • Du är känsligare än normalt och dina sociala relationer kan påverkas negativt med ökade konflikter.

Många som lider av årstidsbunden depression beskriver också att de har ett nedsatt immunförsvar och drabbas lättare av infektioner och andra sjukdomar.

Om dina besvär hindrar dig helt från att klara vardagliga aktiviteter eller att arbeta så bedöms dina symptom som svåra.

Ljus, motion och så lite stress som möjligt

Ju mer ljus du exponerar dig för, desto bättre kommer du att må, så försök tillbringa så mycket tid du kan utomhus under dygnets ljusa timmar, även mulna dagar. Kom ihåg att undvika solglasögon eller färgade linser, eftersom det är via ögat som vi tillgodogör oss ljuset.

Regelbunden motion ger också en bra effekt, helst ungefär en timme tre gånger i veckan, och allra helst utomhus förstås. Alkohol förstärker depressioner och därför ska du vara väldigt försiktig med att dricka alkohol om du är i riskzonen för depression. Sist men inte minst (även om det kanske inte är enkelt) så behöver du planera ditt liv så att du undviker stress, t.ex. genom att hålla goda rutiner som att äta och sova på regelbundna tider.

Du kan också söka hjälp hos psykolog. Något som brukar fungera väl vid den här typen av depressioner är psykologisk behandling med inslag av så kallad “beteendeaktivering”, vilket går ut på att du får hjälp att inrätta ditt liv på ett sätt som minskar dina depressiva symptom och därför kan lindra dina besvär. Om du känner att du behöver den här typen av hjälp, så är du varmt välkommen att kontakta oss och boka en tid med någon av våra psykologer!

Kristina Ahlman
Legitimerad psykolog

Related Posts

Leave a comment

tre × fem =