Kan jag göra något åt mitt obehag för folksamlingar?

Kan jag göra något åt mitt obehag för folksamlingar?
PrataMera
2024-01-18

"Hej. Jag tycker det är jobbigt och känner obehag i stora folksamlingar. Jag har känt så så länge jag kan minnas och det har blivit svårare med åren. Jag tycker att det går bra när jag är med vänner och så men så fort det blir fler människor blir det värre. Går det att göra något åt det?"

Hej och tack för din fråga.

För att få full förståelse för dig och dina besvär skulle jag behöva veta mycket mer men jag kan säga att det brukar gå att få till en förändring när det gäller sådana här situationer. Det väcks en del funderingar hos mig om det handlar om lite obehag eller om du får ångest med diverse kroppsliga reaktioner som hjärtklappning, tryck över bröstet, yrsel osv? Går obehaget över när du är i stora folksamlingar eller känns det likadant hela tiden? Vad gör du i dessa situationer, undviker du stora folksamlingar eller utsätter du dig för dem?

Social ångest innebär ju en rädsla för att bli granskad och bedömd av andra och där är det väldigt vanligt att uppleva ångest bland mycket folk. Ibland kan även agorafobi ge liknande symptom, oftast tillsammans med paniksyndrom, men då består rädslan för att få en panikattack på vissa specifika publika platser. Allra bäst är det naturligtvis att få en professionell bedömning så du vet exakt vad det rör sig om.

Vanligt vid social ångest är att undvika den eller de situationer som är obehagliga samt att använda sig av olika säkerhetsbeteenden. Beteenden som man använder för att det ska kännas lättare att utsätta sig för situationer som är jobbiga. Tyvärr bidrar både undvikanden och säkerhetsbeteenden till att ditt obehag hålls levande och många gånger ökar med tiden. För att bli kvitt dessa besvär måste du identifiera alla situationer som du aktar dig för och alla olika säkerhetsbeteenden, för att sedan stegvis utmana dig i dessa situationer utan livlinor. Du hittar konkreta råd under självhjälpsavsnittet för social ångest.

Jag ska tillägga att många som jag träffat med dessa besvär beskrivit att det är allra värst med andra som man bara känner lite grand som exempelvis bekanta. De man känner väl eller inte alls känns inte lika jobbigt att träffa och det stämmer ju in på det du berättar.

Lycka till!

Mer läsning: Hur kan jag vara mig själv i sociala situationer?

Mer läsning

Jag tror inte på mig själv

Läsarfråga: Jag har nästan i hela mitt liv jämfört mig med andra människor och aldrig riktigt trott på min egen förmåga vilket har bidragit till att jag inte vågat vissa saker som att utbilda mig osv. Nu är jag 52 år, ska separera, har haft en lång period där mitt barn har varit sjuk, är utan jobb och jag bara känner hur allt bara står stilla. Är också i klimakteriet med en massa besvär. Har så svårt att acceptera alla dessa förändringar i mitt liv och min kropp och allt som sker. Vad ska jag göra?

Läs mer
Jag har höga krav på mig själv

Läsarfråga: Jag har väldigt höga krav på mig själv vilket jag mår dåligt av, men samtidigt vill jag prestera bra och nå mina höga mål i min idrott, hur gör man då? Problemet är också att jag ställer höga krav inom allt. Jag är inte nöjd med mitt utseende på ett sätt som inte går att förändra [....] Jag är dessutom ofta nedstämd, och stressad över skola, kompisar och träning (hinner ej med det jag vill).

Läs mer
Hur blir jag mindre stressad?

Läsarfråga: Jag är en tjej som går i skolan och lider av kronisk stress (just på grund av skolan och allt plugg). Jag har varit stressad så pass länge att jag verkligen inte kan minnas hur det känns att inte vara stressad längre. Stressen har blivit en del av min vardag och det har gått så långt att det har blivit uppenbart för alla runtomkring att jag är stressad och alldeles hyper, spänd, orolig och andra stressrelaterade symtom, medan jag själv inte förstår vad de pratar om då jag upplever situationen som normalt.
Jag vill verkligen lugna ner mig men jag har ingen aning om hur, eftersom jag som sagt upplever mina stressymtom och kroppens skrik efter hjälp som något normalt i vardagen och kan därför inte urskilja på när jag är stressad och när jag inte är det, jag är dessutom stressad även när jag inte har något att var stressad över. Vad ska jag göra för att lugna ner mig och bli mindre stressad?

Läs mer
1 2 3 23

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram