Hur blir jag av med mina tvångstankar?

Hur blir jag av med mina tvångstankar? En person sitter i en fåtölj med huvudet lutat mot armen
PrataMera
2023-07-06

Jag har träffat den mest fantastiska killen jag någonsin kunnat önskat mig och vi är nu i ett förhållande. Men jag har börjat uppleva väldigt stark ROCD (relation-ocd) och jag håller på att brista i tusen bitar pga alla tvångstankar. Hur blir jag av med mina tvångstankar?

Hej och tack för frågan. 
Vad härligt att du hittat kärleken! Det är alltid en värmande läsning att få höra att två människor funnit varandra. När det kommer till din fråga så krävs det en ordentlig kartläggning av dina besvär. Tvångsproblem tillhör i många fall psykiatrin men det beror (som alltid) på vilken grad av problem du har. Man skulle också behöva veta vad mer det handlar om, till exempel om det finns en upptagenhet av otrohet, svartsjuka eller rör det sig om ett enormt bekräftelsebehov? Vad exakt är det som blir ”tvångigt” i sammanhanget? I vilka situationer sätts dina tankar igång och vilka känslor väcker det? OCH vad gör du för att neutralisera det obehag som sätts igång? Det blir många frågor att svara på, men här kommer ändå ett lite mer generellt svar om du vill försöka göra något på egen hand.

Tvångssyndrom, eller OCD (Obsessive Compulsive Disorder), brukar man säja bestå av huvudsakligen två delar; tvångstankar och tvångshandlingar. Tvångstankar är återkommande och ihållande, oönskade tankar, impulser eller inre bilder som leder till ångest och annat obehag. Tvångshandlingar är upprepande handlingar som har syfte att minska den ångest eller obehag som tvångstankarna väcker och är något som du känner dig tvingad att utföra. Syftet att neutralisera ångesten fungerar bara kortsiktigt, då obehaget ständigt kommer tillbaka och med tiden ofta blir allt värre.


Det finns två saker som är extra viktiga att fokusera på men det förutsätter att du har kartlagt dina besvär noggrant, vilket ofta kräver professionell hjälp. Det första du behöver göra är att sluta undvika dessa specifika tankar/föreställningar/inre bilder. Ju mer du försöker undvika dem desto oftare kommer de. Ju mer du kämpar emot desto jobbigare blir de. Det du behöver göra är att konfrontera dessa tankar istället och acceptera att de finns där. Våga självmant tänka på dessa tankar och stanna kvar i obehaget. Det kommer inledningsvis leda till ångest men ju mer du övar desto bättre kommer du bli på att hantera tankarna och ångesten. Det andra du måste göra är att sluta med de beteenden (vilket även kan vara tankar) som du använder för att minska den ångest som du upplever till följd av tvångstankarna. Du behöver göra detta fullt ut så att du inte gör det litegrann eller bara ibland, annars kommer det inte fungera. Du kan också läsa mer om självhjälpsråd för tvångssyndrom och följa de punkter som finns där.

Viktigt är också att ta stöd från dina anhöriga. Berätta och prata om dina problem istället för att hålla dem för dig själv – du har det redan jobbigt nog som det är med dina tankar.

Om du inte får till en förändring på egen hand rekommenderas du att ta hjälp för att få en bedömning av dina problem, det kan du göra genom att vända dig direkt till psykatrimottagningen där du bor eller boka in en bedömning hos oss. Tvångsproblem går väldigt sällan över av sig själv och ju tidigare du tar hjälp desto bättre.

Lycka till och ta hand om dig!

Mer läsning

Jag tror inte på mig själv

Läsarfråga: Jag har nästan i hela mitt liv jämfört mig med andra människor och aldrig riktigt trott på min egen förmåga vilket har bidragit till att jag inte vågat vissa saker som att utbilda mig osv. Nu är jag 52 år, ska separera, har haft en lång period där mitt barn har varit sjuk, är utan jobb och jag bara känner hur allt bara står stilla. Är också i klimakteriet med en massa besvär. Har så svårt att acceptera alla dessa förändringar i mitt liv och min kropp och allt som sker. Vad ska jag göra?

Läs mer
Jag har höga krav på mig själv

Läsarfråga: Jag har väldigt höga krav på mig själv vilket jag mår dåligt av, men samtidigt vill jag prestera bra och nå mina höga mål i min idrott, hur gör man då? Problemet är också att jag ställer höga krav inom allt. Jag är inte nöjd med mitt utseende på ett sätt som inte går att förändra [....] Jag är dessutom ofta nedstämd, och stressad över skola, kompisar och träning (hinner ej med det jag vill).

Läs mer
Kan jag göra något åt mitt obehag för folksamlingar?

Läsarfråga: Jag tycker det är jobbigt och känner obehag i stora folksamlingar. Jag har känt så så länge jag kan minnas och det har blivit svårare med åren. Jag tycker att det går bra när jag är med vänner och så men så fort det blir fler människor blir det värre. Går det att göra något åt det?

Läs mer
1 2 3 23

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram