Läsning hjälper oss minska stress

Läsning hjälper oss minska stress
PrataMera
2024-04-23

Idag på den internationella Väldsbokdagen vill vi gärna vara med och uppmärksamma böckernas fantastiska värld. Genom att läsa får vi kunskap och upplevelser. Vi förundras, vi skrattar och gråter, förfäras, funderar och fantiserar. Och faktiskt, förutom att vi kanske lär oss ett och annat om olika saker och platser, att läsa hjälper oss även att minska stress.

Läs även: Är du stressad? Gör vårt stresstest

Positiv effekt för psykiskt välmående

Stress är något som vi ser ökar mer och mer när det kommer till sjukskrivningar. Så klart går det inte att ta bort all vår stress helt och hållet med det finns olika strategier till hur vi kan minska den. Bland annat har forskning visat att just läsning hjälper oss att minska stress, oavsett om man väljer en bok eller tidning.  Det kan faktiskt räcka med sex minuters tyst läsning för att minska våra stressnivåer med hela 68%!  Att läsa ger oss en mer effektivare stresslindring än att vi lyssnar på musik, tar en promenad eller njuter av en kopp te eller kaffe. Och inte bara hjälper det oss att minska våra stressnivåer, utan det kan även hjälpa oss förbättra vår sömn. Genom att vi hjälper vår kropp att slappna med läsning, kommer vi lättare till ro när vi ska sova. Just därför kan det vara en bra idé att läsa en stund innan man ska sova. Tänk då på att du väljer att läsa en bok i papper och inte en bok som du läser via en skärm. Det blåa skärmljuset gör oss nämligen piggare och det stör även kroppens nivåer av melatonin, det hormon som styr dygnsrytmen.

Skillnad på pappersbok och ljudbok?

Är det skillnad att läsa och lyssna på en bok? Ja det är lite både och på det punkten. Det finns forskning som visar att vår hjärna reagerar på samma sätt oavsett om vi läser eller lyssnar till en bok. Det är samma processer som drar igång. Det som vi dock tappar då vi väljer att lyssna till en bok är bland annat stavning av ord. Om vi endast lyssnar till text kan vårt skriftspråk försvagas i förlängningen. Och att lära sig att läsa och att aktivt läsa aktiverar vår hjärna på ett annat sätt än när vi lyssnar. Genom att lära oss att läsa, utvecklas vår hjärna och tänkande. När vi sedan fortsätter läsa tryckt text stärker vi vårt tänkande, och vår hjärna ytterligare.  

Positiva effekter hela livet

Att läsa ger oss många positiva effekter som vi har nytta av hela livet. Men det gäller att vi håller i läsningen och fortsätter att läsa. Det är även viktigt att vi uppmuntrar den yngre generationen att läsa för att hjälpa dem utveckla sin läsförståelse, berika sina ordförråd, uppmuntra till kritiskt tänkande, allmänbildning och mata fantasin. Och även att vi hjälper de som har det kämpigt med läsning på grund av exempelvis dyslexi. Ett sätt att komma igång med läsning kan vara att hitta en bok på rätt nivå för att väcka nyfikenheten. Besök ett bibliotek där barnet kan leta efter böcker efter intresse. Kanske man kan börja med att läsa en bok och sedan se filmen (om den finns) för att jämföra vilken version som var bäst. Och var en förebild själv, läs så att det syns. Läs när barnen ser det. Hoppa över mobilen eller datorn, barn gör oftast som vi gör, inte som vi säger.

När vi läser kan vi få hjälp att se både oss själva och omvärlden i ett annat ljus. Att läsa kan även hjälpa oss att förstå oss själva, sätta ord på exempelvis känslor eller liknade upplevelser som vi själva varit med om. Det kan få oss att känna oss mindre ensamma, och istället få vara en del av ett sammanhang.

Sugen på några boktips? Vi frågade vår leg. psykolog och flitiga bokläsare Anna Kinnander vilka hon ville tipsa om. Här kan du läsa svaret: Annas bästa boktips

Den internationella Världsbokdagen infaller den 23 april varje år sedan 1995. Dagen är instiftad av Unesco, för att uppmärksamma böckers, författares och upphovsrättens betydelse för att sprida idéer och kunskap och för att bidra till förståelse och tolerans mellan människor.

Mer läsning

Hur kan vi hantera ”laddade” dagar?

Vissa dagar på året kan vara mer känsloladdade än andra. Det kan vara vid högtider, egna personliga minnesdagar eller temadagar som exempelvis alla hjärtans dag, fars- eller mors dag. Dagar som gör att man kanske blir påmind om en smärtsam händelse eller att man befinner sig i en oönskad livssituation som blir mer påtaglig än vanligt. Hur kan vi göra för att hantera vårt mående dessa ”laddade” dagar, och göra det lite mer uthärdligt?

Läs mer
Till dig som famlar - om hur poesi kan vara plåster för själen

Om du har lyssnat på PrataMeraPodden förut, så känner du vid det här laget väl till poddens ambition att bidra till att vi vågar vara mer öppna med vår sårbarhet, våra rädslor och misstag, så att vi kan utvecklas, ta hand om oss själva, varandra och planeten! Döm av min glädje när jag i detta avsnitt får prata med någon som med emfas och precision gör just detta, nämligen poeten som ligger bakom instagramkontot Korsdragspoesi: Pia Eriksson!

Läs mer
Om pluggstress – så här mår och studerar du bättre!

Om pluggstress – så här mår och studerar du bättre! Känner du dig stressad inför vårens studier och  krav? Att stressen kommer då och då inför någon tenta behöver det inte vara något problem, men att känna sig ständigt stressad kan påverka både din hälsa och studier negativt. Nyckeln heter återhämtning!

Läs mer
1 2 3 29

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram