fbpx
Varför blir man lätt arg för ingenting?
#

Den här frågan kom in till oss via vår hemsida:

Varför blir man lätt arg för ingenting?

Tack för din fråga!

Ilska är en av våra medfödda grundkänslor. Man kan alltså säga att det är meningen att vi ska kunna bli arga, precis som det är meningen att vi ska kunna bli t.ex. glada, ledsna och rädda. Känslor ger oss information om situationer och om att vi kan behöva agera. Ilska kan t.ex. dyka upp för att vi känner oss hotade, kränkta, attackerade eller orättvist behandlade.

Den kan vara till hjälp för att skydda oss, få till en förändring eller lösa ett problem. Dock är det inte alltid hjälpsamt för oss att låta känslan styra vad vi gör. Ibland behöver vi försöka stå ut med att ha den utan att den leder till handling, eller tills vi hinner tänka efter och komma fram till hur vi ska agera så det blir så bra som möjligt.

Risken med att koka över

Att bli arg är alltså naturligt och normalt. Däremot är det inte alltid så lätt att hantera ilskan vilket kan ställa till det. En del av oss har svårt att stå ut med att känna ilska, eller visa den. Kanske har man ”lärt sig” att ilska inte är okej, t.ex. utifrån hur man blivit bemött när man varit arg. Det kan också vara att man har svårt att agera på ett bra sätt när man blir arg. Det kanske ”kokar över” så man säger eller gör saker man ångrar efteråt och som sårar eller skrämmer andra. Hur man mår och tar hand om sig generellt kan också påverka hur man hanterar ilska.

Lär dig känna igen varningssignaler

Nu vet jag inget närmare kring vad som ligger bakom din fråga, ”varför blir man lätt arg för ingenting”. Det kan finnas olika svar på det, beroende på den enskilda personen och dennas situation. Det kan t.ex. vara att man reagerar starkare för att man av någon anledning är ”extra känslig” för en viss typ av situation, kanske utifrån sin bakgrund eller för att man varit med om liknande många gånger. Det kan också vara att man har en ”lättväckt ilska” generellt, eller har svårt att hantera den på ett konstruktivt sätt. Det kan man dock träna på. Det handlar då t.ex. om att lära sig känna igen varningssignaler på att ilskan är på väg samt hitta strategier för att ”bromsa” och lugna sig. Som med mycket annat kan det dock ta tid att öva in ett nytt sätt att agera, men tålamod och träning brukar ge resultat. Det kan även vara hjälpsamt att se över livet i stort – det kanske finns andra saker att också jobba med avseende hur man mår och har det, för att öka marginaler och minska risken för att det ”kokar över”.

Jag vet inte om detta blev ett svar på din fråga eftersom jag inte vet detaljer kring och bakgrund till den. Om du upplever att din egen ilska (eller ilskehantering) ställer till det för dig kan det vara till hjälp att boka tid hos en psykolog eller psykoterapeut för att prata närmare kring strategier som kan passa just dig för att komma vidare.

Ta hand om dig!

Camilla Gunnarsson

Camilla Gunnarsson
Leg. psykolog

Har du en fråga som du vill ställa? Då är du välkommen att skicka in den till oss. ->  Gratis rådgivning online
Vi besvarar frågor i turordning och i mån av tid.

Vill du lära dig mer om psykisk (o)hälsa? När du registrerar dig för våra nyhetsbrev, får du kostnadsfritt några gånger i månaden tips om nya bloggtexter från våra psykologer, svar på läsarfrågor, andra relevanta nyheter och vilka gruppträffar och webbinarier du kan anmäla dig till den närmaste tiden m.m. Du kan när som helst avregistrera dig om du inte längre vill få nyhetsbreven.

Related Posts

Leave a comment