fbpx
Håll ditt nyårslöfte och lyckas med din förändring
#

Traditionen med nyårslöften sägs härstamma från USA. Enligt vissa källor var det vetenskapsmannen Benjamin Franklin som redan på 1700-talet introducerade fenomenet genom att formulera goda föresatser inför det nya året. I Sverige hittar vi den äldsta angivna noteringen av ordet ”nyhetslöfte” i Aftonbladet från 1944.  

Våra nyårslöften handlar oftast om någon slags beteendeförändring och sådana löften kan vi ju ge oss själva när som helst under året, inte bara runt nyår.  Det viktiga är att genomföra förändringen när förutsättningarna är som bäst, och kanske blir de flesta av oss lite mer motiverade när vi avslutar ett år och det nya året ligger framför oss som ett oskrivet blad.  

Hur gör du då för att öka chanserna att hålla ditt nyårslöfte och lyckas med din förändring?  Här får du lite goda råd på vägen:  

Förbered din förändring
Att bestämma sig fem minuter innan tolvslaget att du vill genomföra en förändring är ingen bra idé. Istället bör du förbereda dig i god tid genom att fundera ut vad det är du vill åstadkomma och vad du kan göra för att ge dig själv de bästa förutsättningarna att lyckas. Vad är det som motiverar dig till denna förändring istället för att hålla fast vid dina gamla vanor? Vilka blir konsekvenserna av förändringen, på kort och lång sikt? Du kan också se till att du har det du behöver för att kunna genomföra din förändring, t.ex. joggingskor eller ett gymkort, så att du är redo att komma igång direkt när det nya året börjar.  

Sätt upp konkreta mål
När du bestämt dig för vad det är du ska förändra är det viktigt att du sätter upp ett specifikt och mätbart mål, helst med delmål på vägen. Det förbättrar dina förutsättningar att nå det resultat du vill ha eftersom det ökar din motivation och du tydligare kan se när du nått ditt mål.  

 Undvik luddiga mål som ”bättre kondition”, ”må bättre” eller ”använda mobilen mindre”.  Ställ istället konkreta frågor till dig själv som du kan ge konkreta svar på. Frågan “När vet jag att jag har en bättre kondition?” som du ger svaret “När jag kan springa 5 km på 35 minuter“ är ett bra exempel på hur du kan konkretisera ditt mål.  Försök att vara realistisk och sätt hellre ett enklare mål än ett mål som blir alldeles för svårt att uppnå. Bestäm dig också för när målet ska vara uppfyllt och planera in lite marginal om du t.ex. skulle bli sjuk eller om det dyker upp andra tillfälliga hinder på vägen.  

 Du gör också din förändringsresa enklare om du sätter upp delmål. Om du t.ex. vill få till en förändring som gäller motion med målet att kunna springa en viss sträcka på en viss tid, kan det innebära att delmålet den första månaden är att promenera 30 minuter tre gånger i veckan. Sedan ökar du på delmål för delmål fram till ditt slutmål.  

Förbättra dina chanser 
Det finns flera knep du kan använda dig av som gör det enklare att genomföra din förändring, t.ex.  att du gör förändringen tillsammans med en vän, avsätter speciella tider under veckan då du jobbar på din förändring eller sätter upp vissa principer för dig själv, t.ex. att aldrig åka och handla hungrig. Ett annat knep kan vara att berätta för omgivningen om din förändring, eller t.o.m. låta människor följa den via en blogg eller på Facebook? Om du tycker det är svårt att hålla strukturen på egen hand kan professionellt stöd vara till hjälp. Det viktiga är att du använder dig av det du behöver för att öka dina chanser att genomföra löftet.  

Mät din utveckling 
Ett effektivt verktyg för att öka chansen att lyckas med din förändring är att du registrerar och mäter dina utvecklingssteg. På så sätt kan du se när du lyckas, t.ex. hur många gånger du promenerat per vecka, hur många färre cigaretter du rökt eller hur din vikt förändrats. Genom att mäta din utveckling kan du också se att du inte är tillbaka på ruta ett om du skulle få ett bakslag. Du kan göra detta på papper eller via Excel-ark eller liknande, men det finns också många bra appar och färdiga program du kan använda dig av.  

Tillåt dig att misslyckas
I all form av beteendeförändring är det vanligt med bakslag. Om du inte räknar med bakslag under vägen är risken stor att du tar bakslag som ett misslyckande, tappar motivationen och då väljer att ge upp din förändring. Det du kan göra är att förbereda dig på dessa motgångar och se dina “misslyckanden“  som en naturlig del i förändringsprocessen. Om du kan göra det och försöka lära dig av dem så ökar snarare dina chanser att lyckas.  

Belöna dig själv 
Ett sätt att förstärka dina nya beteenden och öka chanserna för att du håller kvar vid dem är att belöna dig själv när du når dina delmål och slutmål. Vad din belöning består av väljer du själv men det ska såklart vara något som verkligen motiverar dig. Kanske en god middag ute med familjen, en resa eller upplevelse du drömt om?   

Under din förändringsresa är det viktigt att du också stärker dig själv varje dag genom att säga konstruktiva saker till dig själv eller genom att visualisera de positiva effekterna förändringen får för ditt liv.  

Gott nytt år och stort lycka till med ditt nyårslöfte!  

Related Posts

Leave a comment

femton − 7 =