Stressfria dagen 28 maj - råd till återhämtning

Stressfria dagen 28 maj - Råd till återhämtning. Bild på en blommande äppelkvist
PrataMera
2023-05-26

På söndag den 28:e maj är det den stressfria dagen, en officiell temadag för att uppmärksamma de negativa effekterna av stress - och hur man kan förebygga stress. Här kommer några korta råd om återhämtning. Vi hoppas du kan hitta små stunder av skön, kravfri vila.

  1. Visste du att sömn är en motpol till stress? Och att det är hur djupt du sover som är viktigt, inte hur länge? Under djup, ostörd sömn går din kropp in i viloläge och producerar hormoner som hjälper din kropp att ta hand om stress. Om du har svårt att somna, kanske du börjat lägga dig allt tidigare i hopp om att få sova längre? Testa i stället att vänta tills du är riktigt sömnig, börjar få svårt att hålla ögonen öppna, gäspar och nickar till. Det är precis då du ska lägga dig, för då är din kropp inställd på att somna.
  2. Vad fyller på energi för just dig? Vi tankar bilen och laddar telefonen utan att tänka på det. Så varför missar vi så ofta att ”tanka” oss själva? Kanske beror det på att vi inte riktigt vet vilket drivmedel som passar just oss? Det som laddar en persons batterier, kan ju dränera en annans. Fundera på vad som ger just dig energi, och hur ofta och mycket du behöver fylla på, så att du inte kör omkring på tom tank!
  3. Att motion är bra för att stressa ner vet vi nog allihop. Men hur ska man hinna, när man har en massa saker man känner att man måste göra? Eller när man är så trött eller orkeslös att en promenad känns lika oöverstiglig som att bestiga ett berg? Testa dig fram för att se vad du hinner eller orkar. Ett varv runt huset idag är bättre än inget varv alls igår. Och vem vet, kanske kan du klara av två varv imorgon?
  4. Återhämtning är inget vi ska ägna oss åt när vi har tid över - det är mycket viktigare än så. Testa att planera in tid för återhämtning INNAN du bokar in annat du behöver eller vill göra. Kanske finns det några ”måsten” som egentligen inte är måsten och som du kan ta bort eller be någon annan göra? Återhämta dig på det sätt just du behöver – oavsett om det är att göra något kul med andra, eller göra inget alls helt för dig själv. Och ha inte dåligt samvete för att ”du inte gör nåt”, för det gör du ju… Du återhämtar dig!
  5. Kan du säga NEJ utan att få dåligt samvete? Att säga nej till andra kan vara ett sätt att säga JA till dig själv – och skapa utrymme för att minska stress och må bättre. Ofta säger vi ja för att slippa det obehagliga i att säga nej, till exempel att någon blir besviken. Att bli tillfrågad (och säga ja) kan ju kännas bra i stunden. Men att förneka dina egna behov kan på längre sikt leda till sämre självkänsla, stress och utmattning.Så, om andra vant sig vid att du alltid ”ställer upp”, prova att säga nej och se vad som händer! De vill säkert ändå ha dig i sina liv – och lär sig att även du behöver få sätta de gränser du mår bra av.
  6. Hur stressad är du idag på en skala 1–10? När våren spritter omkring en finns det ju så mycket man så gärna vill hinna göra! Och alla dessa måsten – som någon annan eller du själv förväntar sig ska bli gjorda. Kan du släppa några ”måsten” idag och göra plats för stunder av helt kravlös vila? Kanske bara sitta för dig själv en stund, blunda och fokusera på din andning. Om du har svårt att varva ner så här, så kom ihåg att övning ger färdighet!

Ge dig själv en stressfri dag, och ta hand om dig!

Mer läsning

Ensam på midsommar – en känsla som många delar

Midsommar är en högtid som många förknippar med glädje, gemenskap och festligheter. Men för vissa kan det också vara en påminnelse om ensamheten. Att vara ensam under storhelger kan kännas extra tungt då man ser alla andra omkring sig fira tillsammans. Men det är viktigt att komma ihåg att man inte är ensam om att vara ensam. Många människor har den här känslan inte bara under högtider utan även i vardagen.

Läs mer
Minska oro och grubbel med hjälp av planerad orosstund

Visste du att du kan minska oro och grubblande genom att planera in en specifik “orosstund” i din kalender varje dag? Att avsätta tid för en speciell “orosstund” kan verka märkligt när vi vill oroa oss mindre, men för många är detta ett effektivt sätt att minska oron och uppleva ökad kontroll.

Läs mer
Daniel uppmärksammar psykologisk hjälp online

Den 9 maj i år anordnade orienterings- och skidklubben OK Skogsstjärnan cykelloppet Viken runt. En av deltagarna var Daniel Lindh, som i år valde att delta i loppet med PrataMeras logotype tryckt på sin tävlingströja.
- Jag vill uppmärksamma er som en jättebra och enkel kontakt vid psykisk ohälsa eller om man som jag bara hamnat i en situation med mycket oro som är svår att reda ut själv, berättar Daniel.

Läs mer
1 2 3 30

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram