Sommarlovslediga barn – sol eller skärmtid?

Sommarlovslediga barn – sol eller skärmtid? Bild föreställer två barn som ligger på magen på en säng och tittar fokuserat i en varsin mobiltelefon
PrataMera
2022-07-13

Tycker du att det är svårt att veta vad som är ”lagom mycket” skärmtid för ditt barn? Kanske särskilt nu när sommarlovet börjat och du hoppas att barnen ska vilja vara aktiva utomhus mer än stillasittande inomhus... Har ni återkommande konflikter som handlar om just skärmtid? Är du orolig för vad ditt barn missar "i verkliga livet” eller saknar du ditt barns närvaro när ni gör något som familj? Då är du i gott sällskap.

Föräldrar idag är den första generationen att behöva hantera utmaningen med skärmtid i sitt föräldraskap. Det kan vara svårt att få till en bra balans där både skärmtid och annat får utrymme. Försök att inte stirra dig blind på timmar och minuter utan tänk ”helhet och balans”. Hur ser det ut för dina barn totalt sett? Med fritidsaktiviteter, fysisk aktivitet, socialt umgänge, sömn, mat och hushållssysslor? Finns det saker det blir för lite av, för att skärmen tar så mycket tid?

Här kommer några råd kring hur du tillsammans med dina barn kan hitta rutiner och lösningar som ni båda är med på från början. Kanske kan något av råden hjälpa er att hitta en bra balans, inte bara i sommar utan även när skolan börjar igen?

  • Intressera dig för vad ditt barn gör vid skärmen. Det som händer ”i skärmen” är en stor del av barnens vardag. Fråga ”hur var det vid skärmen idag” och tillbringa tid tillsammans vid den, såklart utifrån vad barnet tycker är ok. Det kan vara bra att själv finnas på samma forum och testa samma spel som barnen är engagerade i – det är lättare att föra en diskussion kring sådant man vet något om. Att du vet hur t.ex. ett spel funkar (hur lång tid det tar, om det kan pausas/sparas eller inte) är också en förutsättning för att kunna diskutera och sätta regler kring skärmtiden.
  • Erbjud alternativ till skärmen, även om det, åtminstone till en början, kan vara svårt att konkurrera med den. Planera in aktiviteter som du vet att barnen gillar att göra tillsammans med dig.
  • Ha ett öppet förhållningssätt. Med en dömande inställning riskerar vi att “stänga dörren” till diskussion och det blir svårt att enas om vad som är “lagom” skärmtid och annan tid.
  • Prata om ”skärmarnas makt”. Mycket av det som både vuxna och barn gör vid skärmen har en belönande effekt och ger oss ”kickar” som är svåra att slita sig från, t.ex. “likes” på sociala medier eller framgångar i ett spel. Prata om detta med dina barn. Vad tänker de om att sociala medier och spel är uppbyggda för att fånga oss, hålla oss kvar och få oss att återvända?
  • Sätt gemensamma regler. Utgå inte från att ”skärmen är problemet” utan från att ”vi behöver ha tillräckligt med tid till annat för att må bra”. Här är några frågor ni kan prata om tillsammans:
    • Vad är lagom tid vid skärmen för att man även ska hinna med annat som är viktigt och som man behöver för att må bra?
    • Finns tiden och ron för att sova tillräckligt mycket, äta regelbundet, ägna sig åt andra intressen och aktiviteter, röra på sig och umgås med andra?
    • När och var är det ok eller inte ok att ha skärmen på?
      Det är viktigt att barnen är med och tycker till, utifrån vad de förmår beroende på ålder och mognad. Skapa sedan regler som funkar för er och glöm inte att prata igenom varför det är bra med regler, t.ex. att gemensamma regler kan göra det lättare att undvika tjat och lösa konflikter. Om barnen bor växelvis hos er föräldrar, försök att ändå ha samma regler. Det gynnar sällan barnet på sikt om ”den ena är snällare än den andra”.
  • Använd tidhjälpmedel för att tydliggöra tidens gång och att det ”snart är dags att avsluta”. Det är frustrerande att sluta mitt i ett spel, eller när man håller på med något annat och inte är förberedd på att avsluta. Skapa förutsägbarhet och ha en ”påminnelsesignal” för att markera att det snart är dags att sluta.

  • Uppmuntra pauser. Ett problem med tiden vid skärmen är att vi sitter stilla länge utan avbrott. Kroppen behöver pauser för att röra sig. Ögonen behöver vila från skärmen. Prata om hur man kan påminna sig om att ta pauser, t.ex. genom att ställa en timer varje halvtimme.

  • Hitta skärmaktiviteter med rörelse och gemenskap. Geocaching, Turf, Pokemon Go och andra rörelsebaserade spel kan vara ett roligt sätt att tillsammans utforska området ni befinner er i – och kommer förmodligen ge er mycket att prata om och lära er tillsammans!
    Inför skärmfria stunder/kvällar/dagar då alla lägger undan sina skärmar. Även du. Kanske uppstår det bra tillfällen för att prata om hur lätt man ändå hamnar i att “vara på väg till en skärm” utan att ens tänka på det? Ni kan också prata om ”FOMO”, Fear of Missing Out, som kan göra det svårt att lägga från sig skärmen. Hur troligt är det att man missar något, och om man gör det - är det verkligen något väldigt viktigt man missar, eller kanske bara en känsla av att man gör det?

  • Ha span på vad skärmtiden står för. Är det roliga saker barnet söker sig till – eller står en del av användandet även för flykt eller undvikande av annat?

Till slut kan det vara bra att ta sig en titt i spegeln... Hur är du som förebild? Hur mycket tid tillbringar du själv vid en skärm? Installera gärna en kartläggningsapp som ger er koll på hur mycket ni använder olika appar i telefonen, och ha en diskussion kring era vanor utifrån det. Återigen, utan fördömande men med nyfikenhet, diskussion och reflektion.

Lycka till och ta hand om er!

Mer läsning

Hur självkritik fungerar och hur det kan bemötas

Självkänsla är uppfattningen som vi har om vår egen värdegrund och förmåga. Att vi har tillit till vår egen förmåga att hantera livets utmaningar och att se oss själva som en värdefull individ. Hur vi uppfattar vår självkänsla kan påverkas av många faktorer, till exempel barndomsupplevelser, sociala interaktioner och personliga prestationer.

Läs mer
Varför blir vi stressade och hur kan vi hantera stress?

Stress är en del av vardagen och din kropp är konstruerad att klara av påfrestningar i korta perioder. Om stressen däremot blir långvarig påverkas din kropp negativt om den inte får återhämtning. Pågår stressen för länge kan du drabbas av utmattningssyndrom.

Läs mer
Peace in our time

Välkommen till PrataMeraPodden!

Podden som bidrar till att vi pratar mera om psykisk ohälsa, skapar modiga möten där vi lyfter fram våra rädslor och misstag och sprider lite vänlighet i världen. I PrataMeraPoddens premiäravsnitt för säsong 2 har jag bjudit in Erik Hemmingsson – forskare, författare, föreläsare och högskolelektor på Gymnastik och Idrottshögskolan. Vilken rivstart!

Läs mer
1 2 3 24

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram