Har du svårt att göra en förändring?

Har du svårt att göra en förändring? Bild på en man som sitter i sin soffa med en kopp kaffe med sällskap av en katt
PrataMera
2023-01-25

Tycker du det är svårt att förändra dina beteenden? Har du en massa kloka tankar om hur du ska göra, men svårt att komma igång? Börjar du ibland göra på ett nytt sätt, men glömmer det efter några avbrott eller undantag? Blir du arg på dig själv för att du inte lyckas, och tänker du kanske att det är lika bra att ge upp? Bara lugn, det är helt i sin ordning.

Att förändra beteenden är svårt för oss alla, vare sig det gäller att träna mer, sätta gränser, våga göra saker vi är rädda för eller något annat. Vi människor har en stark tendens att fortsätta göra som vi brukar, och den funktionen har sannolikt fyllt en funktion någon gång i mänsklighetens historia. Dessutom gör vi gärna det som känns bäst eller bekvämast i stunden - fast det kanske inte är så bra för oss på längre sikt.

Vad kan man då göra för att underlätta förändring, och göra det mer sannolikt att det nya beteendet håller i sig och blir en vana?

  1. Identifiera dina mål
    Börja med att klargöra vilket beteende vill du förändra. Hur är det nu och hur vill du att det ska bli? Kan det bli enklare om du sätter delmål på vägen?
  2. Inse att det kommer att vara jobbigt ibland
    För att nå dit vi vill på lång sikt får vi ofta stå ut med att göra saker som kan vara jobbiga för oss på kort sikt. Vi får antagligen tvinga oss till att inte välja det som känns skönast eller bäst i stunden för att istället göra ”det där jobbiga” som faktiskt leder oss framåt mot vårt mål.
  3. Vänta inte på lust, ork eller motivation
    Om vi väntar på lust och ork finns det en risk för att saker aldrig blir av. Ofta måste vi börja röra oss åt det håll vi vill med ren viljestyrka. Har man tur börjar man känna sig mer peppad längs vägen. Bestäm alltså när du ska göra saker. Schemalägg dem. Gör dem fast du inte känner för det.
  4. Skapa ett system för att komma ihåg
    Många förändringar faller på att vi inte ens kommer ihåg att göra det vi bestämt oss för. Skriv t.ex. in påminnelser i almanackan, lägg in notiser i mobilen eller klistra upp post-it-lappar på lämpliga ställen.
  5. Acceptera att det tar tid och att bakslag ingår i processen
    Man måste göra på ett nytt sätt många gånger innan det blir en vana. Det är lätt att falla tillbaka i gamla hjulspår medan man skapar nya. Se bakslag som en naturlig del av förändringsprocessen istället för att se dem som misslyckanden.
  6. Ett litet steg i taget
    Förändring kräver tid och envishet. Om man försöker ändra på för många saker samtidigt är det risk för att man inte orkar vara tillräckligt uthållig med något av det. Små steg kan långsiktigt leda längre fram än enorma kliv.
  7. Ta hjälp av andra
    Finns det andra i din närhet som vill göra samma typ av förändring? Ta stöd av och peppa varandra. Finns det någon typ av verksamhet eller något forum på nätet du kan gå med i för att få stöd i förändringen?
  8. Var snäll mot dig själv
    Beröm dig själv för att du kämpar på! Belöna dig själv regelbundet och fira dina framsteg!

Lycka till med din förändring!

Mer läsning

Ensam på midsommar – en känsla som många delar

Midsommar är en högtid som många förknippar med glädje, gemenskap och festligheter. Men för vissa kan det också vara en påminnelse om ensamheten. Att vara ensam under storhelger kan kännas extra tungt då man ser alla andra omkring sig fira tillsammans. Men det är viktigt att komma ihåg att man inte är ensam om att vara ensam. Många människor har den här känslan inte bara under högtider utan även i vardagen.

Läs mer
Minska oro och grubbel med hjälp av planerad orosstund

Visste du att du kan minska oro och grubblande genom att planera in en specifik “orosstund” i din kalender varje dag? Att avsätta tid för en speciell “orosstund” kan verka märkligt när vi vill oroa oss mindre, men för många är detta ett effektivt sätt att minska oron och uppleva ökad kontroll.

Läs mer
Daniel uppmärksammar psykologisk hjälp online

Den 9 maj i år anordnade orienterings- och skidklubben OK Skogsstjärnan cykelloppet Viken runt. En av deltagarna var Daniel Lindh, som i år valde att delta i loppet med PrataMeras logotype tryckt på sin tävlingströja.
- Jag vill uppmärksamma er som en jättebra och enkel kontakt vid psykisk ohälsa eller om man som jag bara hamnat i en situation med mycket oro som är svår att reda ut själv, berättar Daniel.

Läs mer
1 2 3 30

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram