Goda råd till dig som vill skapa en harmonisk vardag med barnen

Goda råd till dig som vill skapa en harmonisk vardag med barnen. En mamma sitter vid ett bord medan hennes barn busar i bakgrunden
PrataMera
2023-02-20

Tycker du det är svårt att få till den vardag du vill med dina barn? Blir det ofta mer tjat, konflikter och irritationer än du skulle önska? Funderar du på vad som skulle kunna få saker att flyta smidigare? Då är du antagligen i gott sällskap.

Att vara förälder är härligt - och svårt. Man ställs inför diverse utmaningar man kanske inte var helt förberedd på att en 3-åring eller 7-åring kunde ”rigga”, och det är lätt att fastna i negativa spiraler och mönster trots de bästa intentioner och kunskaper. Hur gör man då om man vill ”ta tag i sitt föräldraskap” och familjens vardag? Kanske kan något av dessa råd vara till hjälp?

12 råd på vägen
  • Skapa struktur och förutsägbarhet. Se till att även barnen vet vad som ska hända och i vilken ordning. Tydliggör gärna med ett nerskrivet schema eller ett schema med bilder. 
  • Förbered - även barnen. Plocka fram saker i tid, kanske dagen innan. Se till att barnen vet vad de ska göra och vad som förväntas av dem. Ge dem ansvar utifrån vad de klarar. Låt dem känna att de lyckas. 
  • Ha koll på tiden (när det behövs). Att ställa en timer eller använda ett tidshjälpmedel i app-format (t.ex. timstock, time timer eller visual timer) kan tydliggöra tid för den som ännu inte kan klockan. 
  • Förvarna om övergångar och avslut. Att veta att man ska avsluta en aktivitet ”snart”, ”när klockan ringer” eller ”efter tre gånger till” kan underlätta övergången. 
  • Fokusera på det ”önskvärda”. Berätta i möjligaste mån vad barnen ska göra i stället för att fokusera på vad de inte ska göra. 
  • Tänk på att känslor smittar. Vid konflikter, försök att inte trappa upp dem genom ditt eget agerande. Håll dig lugn så gott det går och undvik tjat och argumentation. Bekräfta att det är jobbigt och försök komma vidare.  
  • Avled. Ibland kan avledning funka när man ”fastnat”, d.v.s. att styra fokus och uppmärksamhet åt annat håll.  
  • Lyssna på barnet och ta in dennas perspektiv i olika situationer. Kanske kan ni tillsammans hitta fler lösningar som funkar för er alla? 
  • Välj dina strider. Vilka måste du verkligen ta, och vad kan du låta passera? 
  • Ha acceptans för att det inte alltid går som du tänkt. Att vara förälder är svårt. Fastna inte i självkritik utan var snäll mot dig själv – också - och ta nya tag. Däremot kan det vara på sin plats att i efterhand prata om situationer som inte blev så bra och vilka känslor och reaktioner det väckte. 
  • Investera i gemensam tid och aktivitet, även vid andra tillfällen än när saker ”måste göras och funka”. Bygg på relationen, gör insättningar på relationskontot genom att tillbringa positiv tid tillsammans. Såklart kan det vara svårt att hitta luckor för det i en fullspäckad vardag, men försök hitta i alla fall en stund varje dag med närvaro och fokus på barnet. Bara 15 minuter kan faktiskt räcka långt! 
  • Belöna. Beröm. Se det som funkar. Ha kul tillsammans. Tänk ”fem gånger mer kärlek” (än tjat, konflikter och negativ uppmärksamhet…) 

Ta hand om dig och er! 

 

Mer läsning: 

Boktips för dig som vill läsa mer och få fler konkreta råd, baserade på forskning eller på temat tjat, konflikter och arga föräldrar:

Fem gånger mer kärlek - forskning och praktiska råd för ett fungerande familjeliv: en bok till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år, av psykolog Martin Forsters

 Vesta-Linnéa och monstermamman, en bilderbok av Tove Appelgren

Mer läsning

Att ta sig ur ensamhet och hitta en vän

Många människor upplever att de saknar någon att dela glädje och sorger med. Att vara ofrivilligt ensam kan även ha negativa konsekvenser för vår hälsa och välbefinnande. Enligt den senaste statistiken från SCB saknar hundratusentals människor i Sverige en nära vän, vilket kan leda till isolering och ensamhet. Men det går att ta sig ur ensamheten.

Läs mer
Läsning hjälper oss minska stress

Idag på den internationella Väldsbokdagen vill vi gärna vara med och uppmärksamma böckernas fantastiska värld. Genom att läsa får vi kunskap och upplevelser. Vi förundras, vi skrattar och gråter, förfäras, funderar och fantiserar. Och faktiskt, förutom att vi kanske lär oss ett och annat om olika saker och platser, att läsa hjälper oss även att minska stress.

Läs mer
Annas bästa boktips

Den 23 april är det den internationella världsbokdagen. En dag instiftad av Unesco för att uppmärksamma böckers, författares och upphovsrättens betydelse för att sprida idéer och kunskap och för att bidra till förståelse och tolerans mellan människor. Vad passar då inte bättre än att fråga en av våra egna behandlare om ett boktips? Vi ställde frågan till Anna Kinnander, leg. psykolog och flitig bokläsare.

Läs mer
1 2 3 28

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram