fbpx
Må bättre med rörelse, sömn och gemenskap
#

Bild med ett korslagt grön band med texten World Mental Health Day 10 october

 

En artikelserie i samband med Världsdagen för mental hälsa

Må bättre med rörelse, sömn och gemenskap

Kroppen signalerar till dig när den är trött, hungrig, vill ha sex, behöver gråta o.s.v. För många av oss kan det dock vara svårt att ”höra” dessa signaler. Vad är egentligen viktigt i allt brus och i alla måsten? Hur kan vi ge oss själva så goda förutsättningar vi kan för att må bra? Vad kan vi själva göra för att undvika att hamna i dåligt mående (igen)?

Du kan öka positiva känslor, tankar och hormoner genom att tillfredsställa tre basala behov som utgör grunden för psykisk hälsa:

Rörelse ökar vår känsla av lycka

Rörelse minskar vårt åldrande och kan påverka våra gener. Det handlar inte om att man måste springa varannan dag eller gå på gymmet och lyfta tunga vikter. Rörelse kan handla om små förändringar att stå upp några gånger per dag, stretcha en stund i sängen innan man stiger upp. Det har visat sig att så lite som 1 minuts rörelse kan göra en skillnad på lång sikt för vårt mående.

Stresshormonet kortisol har visat sig minska och ”glad-hormonet” oxytocin ökar när vi rör på oss.

Även ångest och stress har visat sig minska med motion. Detta beror på att blodflödet ökar i delar av hjärnan, vilket lugnar kroppens stressystem. Rörelse har visat sig ge lika god effekt som antidepressiv medicin för mild och måttlig depression. Motion har även visat sig ge lika bra effekt som 3 månaders internetbaserad KBT-terapi*.

Upplevelsen av livskvalité ökar också när vi motionerar. Vi kan alltså bli lyckligare genom att vi rör på oss.

Sömn minskar stress

Under sömnen aktiveras vårt immunsystem, pulsen går ner och under sömnen får hjärnan och kroppen återhämta sig och bearbeta intryck från dagen.

Vi sover allt sämre – var tredje person har idag sömnproblem. Bristfällig sömn påverkar vår stressnivå och kan öka negativa känslor, många upplever t. ex att de blir mer lättirriterade. Vi får svårare att koncentrera oss och fokusera. Vår uthållighet blir sämre. Om vi mår dåligt börjar vi ofta sova sämre, vi ägnar nätterna åt grubblande och oro istället för att sova. Men vi börjar också må psykiskt sämre om vi sover dåligt. Här är det viktigt att ta reda på vad som orsakar sömnsvårigheterna, vad du kan göra själv och vilken typ av hjälp du kan få mot sömnbesvären.

Social gemenskap kan rädda liv

Vårt samhälle blir mer och mer individualiserat. Fler bor ensamma och umgänge sker alltmer via mobil- eller datorskärmar och sociala medier. Den ofrivilliga ensamheten blir också vanligare.

Vi människor är egentligen gjorda för att leva i en flock – att tillhöra gruppen har historiskt varit lika viktigt som att äta. Att vara ensam ökar risken för nedstämdhet, ångest och oro. Vi går också in i stress lättare om vi är isolerade. Det har visat sig att ensamhet är lika farligt som rökning och ökar alltså vår risk att dö i förtid.

När vi ägnar mer tid framför våra skärmar, tar vi tid från rörelse, att träffa vänner och släktingar live och att sova. Om du upplever ensamhet eller isolering, undersök vad den beror på. Är det mobiltelefonen som tar för mycket av din dag? Lider du av social ångest eller är det någon annan anledning som gör att du är ensam? Tveka inte att söka hjälp för att få stöd i din ensamhet via hjälplinjer eller hos en psykolog eller terapeut.

Något du kan göra redan idag

Om du kan, ring en vän, ta en promenad ihop och kombinera social gemenskap och träning. Ta sedan tid för att varva ner inför läggdags så ger du dig själv möjlighet att sova bättre – och minska risken att drabbas av psykisk ohälsa.

Ta hand om dig!

Kristina Ahlman

Kristina Ahlman
Leg. psykolog

Bild med ett korslagt grön band med texten World Mental Health Day 10 october
Kontakt jourhavande medmänniska:

Jourhavande medmänniska

Mer läsning:

10 råd för att sova och må bättre 

Kan motion verkligen minska ångest och depression?  

Må bättre under kris: Om ensamhet och konflikter hemma  

Mer fakta och möjlighet till hjälp

www.pratamera.nu/blogg kan du läsa mer om hur du kan hjälpa ditt barn utforska och hantera känslor, vad du kan tänka på när du vågar fråga och orkar lyssna och få andra goda råd från våra psykologer om hur du kan utveckla din egen psykiska hälsa och finnas där för andra som inte mår bra. På www.pratamera.nu kan du också boka tid med en legitimerad psykolog eller psykoterapeut om du eller en nära anhörig behöver professionell hjälp.

Vill du lära dig mer om psykisk (o)hälsa? När du registrerar dig för våra nyhetsbrev, får du kostnadsfritt några gånger i månaden tips om nya bloggtexter från våra psykologer, svar på läsarfrågor, andra relevanta nyheter och vilka gruppträffar och webbinarier du kan anmäla dig till den närmaste tiden m.m. Du kan när som helst avregistrera dig om du inte längre vill få nyhetsbreven.

Mer läsning:
Aktuella grupper:

Related Posts

Leave a comment