Deppig och vilse sent i livet – finns det en lösning?

Deppig och vilse sent i livet – finns det en lösning? Bild visar en person som är ute och går med sin hund i en park
PrataMera
2021-04-16

"Är 72 år snart och känner mig knäckt. En välmenande kommentar "du borde tagga ner" gav mig insikten att jag har asperger, lätt men ändå. Har läst sjukvårdens diagnostext, stämmer bra. Tänkt igenom mitt liv och vad jag gjort och varit med om. Förstår nu mitt beteende, men är så nere just nu. Jag har haft ett bra liv ändå, haft ett perfekt yrkesliv. Och ett aktivt föreningsengagemang de senaste 50 åren. Nu är jag bara totalt förvirrad och vilse i huvudet. I snart en månad har jag bara deppat, ser ingen lösning. Är ensam med min hund. Pandemin gör allt ännu jobbigare."

Hej!
Tack för din fråga! Det låter som att du har det tufft i livet just nu, och pandemin verkar göra situationen ännu svårare.

Jag vet inte vad som föregick den kommentar om att ”tagga ner” som fick dig att tänka att du har Aspergers syndrom. Det låter dock som att du efter detta har läst på om den diagnosen, och fått tankar som är svåra att hantera och som fått dig att känna dig deppig?

Aspergers syndrom är som du vet en form av autism vilket innebär att man har livslånga svårigheter med förmågan till social kommunikation, interaktion och ömsesidighet. Man brukar även ha begränsade, repetitiva mönster i beteende, intressen och aktiviteter. Det kan t.ex. ta sig uttryck i att man har svårt att frångå rutiner och hantera förändringar och oförutsägbarhet. Man brukar ha ”specialintressen”, d.v.s. saker man är väldigt intresserad av och kan väldigt mycket om - men som även kan bli så intensiva att de ”tar överhanden”. Många är även överkänsliga för vissa sinnesintryck. Diagnosen Aspergers syndrom ställs inte längre utan den ingår numera i diagnosen autism.

När man läser om diagnoser är det lätt att känna igen sig i symptom, oavsett om man uppfyller kriterier för att få diagnosen eller inte. På en autismkonferens jag var på beskrev en av föreläsarna autismdragen som ”pusselbitar”, och på ett pussel med 100 bitar krävs 80 för diagnos. Föreläsaren konstaterade att vi alla kan känna igen oss i en del pusselbitar, kanske 5, 10 eller 15. Det finns även de som har många pusselbitar, t. ex. 50 eller 70, men inte heller det är tillräckligt för att få en diagnos. För att få det krävs alltså ”80 pusselbitar eller mer”, d.v.s. att man har ett stort antal symptom - och att de ställer till det rejält i ens vardag, d.v.s. innebär ”funktionsnedsättningar”.

Du är fortfarande du

Du skriver att du har diagnosen. Jag tänker att du verkar ha sådana drag, men att det är oklart om du har tillräckligt många för att få en diagnos om du inte genomgått en utredning. Du beskriver även att mycket fungerat bra för dig i livet, som yrkesliv och föreningsengagemang. Jag tänker att det är viktigt att inte glömma det - även om du just nu känner dig förvirrad och vilsen. Det är viktigt att komma ihåg att du fortfarande är samma person - oavsett om du har autismdrag/diagnos eller inte. Att det fungerat bra för dig på många områden kan även tyda på att det handlar om drag snarare än diagnos, men det behövs såklart mer underlag för att uttala sig om det.

Att ha tankar kring att ha en diagnos, eller att få en diagnos, kan för många vara en kris. Samtidigt kan det dock också ofta bli en sorts lättnad att få förklaring på saker och förståelse för ”varför det varit som det varit” i ens liv.

Fortsätt vara aktiv på det sätt du kan

När man känner sig deppig, som du beskriver att du gör, är det vanligt att man får mindre lust, ork och motivation till saker. Detta leder ofta till att man gör färre saker och därmed får färre upplevelser och intryck. Däremot blir det mer utrymme för jobbiga tankar och känslor. Viktigt i ”vägen framåt” är att inte låta bristen på lust, ork och motivation styra för mycket utan aktivera sig ändå (fast det är svårt). Såklart försvåras även detta av pandemin och dess restriktioner - men vad finns det för saker du ändå kan göra? T.ex. hålla fast vid rutiner? Röra på dig? Hålla igång eventuella sociala kontakter du har? Fortsätta med föreningsengagemang, utifrån vad som är möjligt just nu? Engagera dig i intressen? Annat?

Det låter också som att det skulle kunna vara bra för dig att prata med någon om de tankar du har? Att prata med någon kan bidra till perspektiv och göra det lättare att hitta vägar framåt. Hos oss på PrataMera kan du boka samtalstid hos legitimerade behandlare med erfarenhet och kunskap om autism. Även inom primärvården, t.ex. på din vårdcentral, och inom psykiatrin, kan du hitta personer som kan hjälpa dig att komma vidare.

Lycka till och ta hand om dig!

Mer läsning

Jag tror inte på mig själv

Läsarfråga: Jag har nästan i hela mitt liv jämfört mig med andra människor och aldrig riktigt trott på min egen förmåga vilket har bidragit till att jag inte vågat vissa saker som att utbilda mig osv. Nu är jag 52 år, ska separera, har haft en lång period där mitt barn har varit sjuk, är utan jobb och jag bara känner hur allt bara står stilla. Är också i klimakteriet med en massa besvär. Har så svårt att acceptera alla dessa förändringar i mitt liv och min kropp och allt som sker. Vad ska jag göra?

Läs mer
Jag har höga krav på mig själv

Läsarfråga: Jag har väldigt höga krav på mig själv vilket jag mår dåligt av, men samtidigt vill jag prestera bra och nå mina höga mål i min idrott, hur gör man då? Problemet är också att jag ställer höga krav inom allt. Jag är inte nöjd med mitt utseende på ett sätt som inte går att förändra [....] Jag är dessutom ofta nedstämd, och stressad över skola, kompisar och träning (hinner ej med det jag vill).

Läs mer
Kan jag göra något åt mitt obehag för folksamlingar?

Läsarfråga: Jag tycker det är jobbigt och känner obehag i stora folksamlingar. Jag har känt så så länge jag kan minnas och det har blivit svårare med åren. Jag tycker att det går bra när jag är med vänner och så men så fort det blir fler människor blir det värre. Går det att göra något åt det?

Läs mer
1 2 3 23

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Så fungerar behandlingen
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram