fbpx
10 råd för återhämtning under semestern
#
10 råd för hur du kan återhämta dig under semestern

Semester. Tid för återhämtning och vila – men kanske också för en massa krav och förväntningar, både egna och andras. Ofta vill vi ju hinna så mycket, som att ha efterlängtad kvalitetstid med familj och vänner eller sätta igång med kreativa projekt vi inte lyckats hitta tid för under resten av året. Så hur lyckas man sätta fokus på vila och återhämtning under semestern, utan att det blir ännu ett kravfyllt ”måste” som stressar? 

När vardagen rusar på är det lätt att återhämtningen blir lidande. Vi känner kanske inte att vi hinner eller orkar med det där som ger återhämtning och fyller på energi. Ju mer stressade vi blir, desto mer tenderar vi dessutom att ”lägga återhämtningen åt sidan”- fast det är då vi behöver den som allra mest. Stress i sig är ju inte farligt- men att stressa för mycket och för länge utan tillräcklig återhämtning brukar förr eller senare leda till problem. 

Att försöka “ta ikapp” många månaders eller ett helt års återhämtning under några få semesterveckor är knappast möjligt. Vi behöver varva stress med återhämtning även till vardags för att må bra och hålla i längden. Dock är ju semestern för de flesta en period med extra fokus på att ta igen sig och fylla på energi

Hur gör man då för att planera sin semester för att minska stress och maximera återhämtning?

Här kommer några råd: 

  1. Varva ner redan innan semestern. Sänk tempot och axlarna. Gör saker som ger dig lite ”semesterkänsla”.  
  2. Reflektera kring vad DU vill ha ut av din semester.  Vad ger just dig vila och återhämtning? Vad fyller dig med energi och gör dig glad?  
  3. Prata ihop dig med dem du eventuellt tillbringar din semester med kring hur alla ska få sina behov tillgodosedda. 
  4. Varva aktivitet och lugn. Vad är lagom mix för dig? Att gå ner i tempo kan vara svårt, men är viktigt, särskilt om du hållit högt tempo ett tag. 
  5. Fundera på om det finns krav du kan släppa på, egna eller andras. Finns det ”måsten” och ”borden” som kanske inte är så nödvändiga som du tänker? 
  6. Planera inte för mycket. Att ha ”fri tid” och ta dagen som den kommer kan i sig vara vilsamt och återhämtande. 
  7. Acceptera att du inte hinner med allt du hade tänkt eller velat. Ha rimliga förväntningar. Och jämför inte din semester med allt du ser på Instagram (de du ser där hinner förresten troligen inte heller allt de hade velat). 
  8. Gör något annat än du brukar när du jobbar. Är du aktiv på jobbet, gör något mer passivt på semestern. Sitter du still på jobbet, rör på dig på semestern. 
  9. Var försiktig med skärmtid. Pausa från att vara nåbar. Låt inte semestern ”ätas upp” av skärmen. 
  10. Var närvarande i nuet. Mycket stress skapas av våra tankar kring det som varit eller det som komma skall.  

Slutligen, om tiden innan semestern känns som slutspurten på ett maraton är det kanske dags att fundera på om du får tillräckligt med återhämtning i vardagen. Vi behöver alla återhämtning kontinuerligt, varje dag och varje vecka. Hur går det för dig att ”leva randigt” och varva stress med återhämtning?  

Ta det luuuugnt, och ta hand om dig!

Camilla Gunnarsson

Camilla Gunnarsson
Legitimerad psykolog

Mer läsning:

Related Posts

Leave a comment