fbpx
Sömnbrist kan leda till ökade negativa känslor
#

Att bli trött och ouppmärksam av att sova dåligt är ingen nyhet – men det gör också att hjärnan tolkar omvärlden mer negativt. Dessutom om du är pollenallergiker så påverkas din sömn negativt på ett eller annat sätt, det visar en doktorsavhandling från Karolinska Institutet.

Enligt en studie från Karolinska Institutet kunde man se att sömnbrist minskar våra positiva känslor och ökar negativa känslor. Det försämrar vår förmåga att reglera känslor och långvarig sömnbrist kan leda till att vi utvecklar psykiska sjukdomar som ångest och depression. Man kunde även se att personer med pollen – allergi har en sämre sömn och ökad trötthet generellt jämfört med dem som inte lider av allergi.

– Tyvärr kunde vi inte spåra de bakomliggande mekanismerna för emotionella förändringar efter sömnbrist. Hos personer med pollenallergi fanns det tecken på inflammation när det mättes i blodet, men inte i hjärnan säger Sandra Tamm (klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet)

Hur vi sover påverkar stämningsläget negativt

Studierna visar att sömnbrist leder till ett mer negativt stämningsläge och att man upplever mindre positiva känslor överlag, dessutom kunde man se ökade svårigheter att reglera sina känslor. Däremot så påverkas inte förmågan att känna empati för andras smärta enligt avhandlingen. Trots att man själv påverkas humörmässigt så fortsätter vi ändå att bry oss om vår partner skulle skada sig på något sätt, exempelvis genom att bränna sig på spisen.

Kristina Ahlman, leg.psykolog på Pratamera.nu, säger att:
Sömnbrist gör oss lättare frustrerade, irriterade och gör det svårare för oss att koncentrera oss. Även hormonbalansen påverkas, exempelvis ökar stress-hormonet kortisol vid sömnbrist. Vänta därför inte för länge med att söka hjälp, då långvarig sömnbrist påverkar oss såväl psykiskt som fysiskt.

Vad kan du göra om du drabbas av sömnbrist?

Det är viktigt att försöka hålla igång fysiskt och socialt under dagtid, eftersom det reglerar sömn-och vakenhetsrytmen. När vi drabbas av sömnbrist är det lätt att aktiviteter och sociala relationer minskar. Genom att spendera tid utomhus i dagsljus en stund varje dag kan du främja god sömn.

Likaså genom att lägga dig och kliv upp samma tid varje dag (även på helgerna), detta eftersom kroppen vänjer sig  vid rutinen och blir trött när det är läggdags. Det är även viktigt att inte använda sängen till annat än sömn (och sex). Arbete, TV och att använda mobilen i sängen är inte att rekommendera. Vi behöver vänja kroppen vid att sängen betyder sova. Ligg inte kvar i sängen om du inte kan somna på kvällen eller om du ligger vaken och grubblar på natten. Gå hellre upp och gör en lugn aktivitet, som att läsa en bok i soffan, sticka eller skriva ner det du grubblar på. En annan bra tumregel är att inte gå och lägg dig förbränn du känner dig riktigt trött igen när du väl klivit upp.

Vid långvariga sömnproblem rekommenderas att genomföra sömnbehandling enligt KBT då detta är väldigt effektivt för sömnbesvär. Där får du hjälp att återfå balansen mellan vakenhet och sömn.