fbpx
Ska man söka hjälp om man sällan har erektion?
#
Ska man söka hjälp om man sällan har erektion?

Läsarfråga:
”Hej jag är en kille på 49 år. Det är väldigt sällan jag har erektion jag vet inte vad jag ska göra. Är det normalt? Ska man söka hjälp för sånt, även om man inte har någon nytta av det.”

Hej och tack för din fråga!

Det är inte ovanligt att ha svårt att få erektion, i olika tider i livet. Utifrån din fråga är det oklart om det handlar om att få stånd i situationer med någon annan som du har sex med eller om det är när du onanerar själv. Har du svårt att bli kåt och känna sexuell lust eller känner du dig kåt men har svårt att få stånd?

I vilka situationer uppstår problemet?

Beroende på vilka situationer det handlar om, skulle jag råda dig till lite olika saker. Om det är så att du tidigare haft lätt att få stånd men det plötsligt har förändrats är det viktigt att fråga sig, om det skett någon förändring i livet. Ser du själv någon koppling till något i din livssituation, miljö eller relationer som förändrats? Ofta kan stress i olika former minska både vår sexuella lust och även förmågan till att få erektion.

Om det handlar om att du har svårt att få erektion när du har sex eller är intim med någon annan men inte när du är ensam, kan det handla om förväntningar som är i vägen för att du ska kunna slappna av och känna dig kåt och/eller få stånd.

Fysiska eller miljömässiga orsaker

När det gäller det rent fysiska så finns det många olika saker som påverkar möjligheten till att få erektion. Det kan handla om hormonella förändringar, metabola sjukdomar eller diabetes eller, kanske den viktigaste att utesluta, hjärt- och kärlsjukdomar.

Här är några frågor som kan hjälpa dig ringa in hur det är för dig:

  • Har du erektion när du vaknar på morgonen?
  • Får du erektion när du onanerar och njuter på egen hand?
  • Använder du pornografi eller andra hjälpmedel? Om du gjort under en längre tid så kan det långsiktigt påverka möjligheterna till att få erektion. Tycker du att saker har ändrats i vad du tänder på och vad du behöver för att “komma igång”?
  • Är det tillsammans med en partner som svårigheterna uppstår? Uppstår detta i så fall inledningsvis i den sexuella förberedelsefasen (förspelet) eller är det när en penetration förväntas äga rum?
  • Är du upphetsad och känner lust eller är det den bristande lusten som medför dessa svårigheter? För många är det bristande lust, som medför erektionsproblem, och inte tvärtom.

Om man har problem med ångest, stress och/eller depression så påverkar det också hur man mår och möjligheterna till att få erektion. Om det handlar om stress eller förväntningar från dig själv eller den du har sex med kan man jobba med det på olika sätt. Om du känner dig trygg med den eller dem du har sex med, skulle jag råda dig att prata om det du upplever och din inre känsla av press. Genom att vi sätter ord på det vi känner, kan känslor av skam och skuld minska. Det blir inte längre något vi behöver gömma undan. Om vi känner oss accepterade av partnern, så ökar det vår känsla av tillit och vi kan slappna av mer, vilket brukar öka lusten.

Detta kan du göra själv för att öka närvaron och lusten – och minska stressen:
  • Andning: Öva på avslappning genom att djupandas med magen. Fokusera på att andningen ska vara långt ner i magen och andas djupt och långsamt.
  • Tankar: Tanken ”tänk om jag inte får stånd” under sex gör ofta att man blir mindre närvarande i stunden och njutningen minskar. Välj aktivt andra tankar, t.ex.: ”nyfikenheten får styra”, “det här är en spännande resa vi gör tillsammans” eller ”jag ska vara tydligt med att visa vad jag tycker om och njuter av”
  • Mindfulness: Fokusera på vad du upplever genom din hud, det du kan lukta, smaka och känna. Genom att bli medvetet närvarande kan det minska tankar på förväntningar och minska stress.
  • Ta paus från penetrationssex: Bestäm att du/ni inte ska ha penetrationssex under en viss tid. Fokusera på utforskande och nyfikenhet snarare än prestation och mål, som penetration eller orgasm.
  • Träning: Fysisk rörelse ökar blodflödet, även i penisen, vilket kan minska erektionsproblem. Så välj en fysisk aktivitet du tycker om och rör på dig en stund varje dag.

Om du känner dig orolig och vill veta mer, så skulle jag råda dig att boka en tid på din vårdcentral eller hos oss på Pratamera.

Ta hand om dig!  

Kristina Ahlman

Kristina Ahlman
Leg. psykolog

Har du en fråga som du vill ställa? Då är du välkommen att skicka in den till oss. ->  Gratis rådgivning online
Vi besvarar frågor i turordning och i mån av tid.

Related Posts

Leave a comment