fbpx
Jag slog min dotter, vad händer med mig?
#

Vi fick denna läsarfråga inskickad till oss via vår hemsida:

”Hej !
Har nyligen gjort det värsta jag kan tänka mej mot mitt vuxna barn, som höll sitt 2-åriga barn (mitt barnbarn) i famnen. Jag hade ett viktigt samtal pågående i mobilen o blev superstressad av att barnbarnet skrek så högt. Då knöt jag näven o slog mot dotterns arm (inte så att blåmärken uppstod, men tillräckligt hårt för att få henne ur min närhet). Kan knappt minnas kaoset som uppstod.
Vad händer med mej?

Hej och tack för din fråga!

Jag kan inte svara på exakt vad som hände med dig – men jag kan gissa. Kan det ha varit så att du var väldigt stressad i den aktuella situationen, och kanske även i livet i stort vid den tidpunkten? Hur livet såg ut för dig just då vet jag inte, men du hade ett viktigt samtal, och distraherades av barnskrik som ju kan ha en väldigt stressande effekt på oss. Såklart är det inte ok att slå till någon, men – stress kan få oss att agera på sätt som ibland överraskar eller till och med chockerar oss själva. De flesta kan relatera till att de i en stressad situation blivit och låtit mer irriterade eller arga än de vill eller det egentligen finns anledning till. Det är som att det ”tippar över”, vi får svårt att hantera oss själva och situationen.

Stress gör oss sämre på att tänka efter före

Vårt stressystem är inte så uppdaterat till den tid och det samhälle vi lever i. Det fungerar fortfarande som på stenåldern, d.v.s. gör oss redo för att slåss mot eller fly från en fiende. Det handlar mycket om att göra kroppen redo för en fysisk topp-prestation för att klara livhanken, medan bland annat tänkandet prioriteras ner. Man kan alltså säga att vi blir bättre på att slåss men sämre på att tänka när stressystemet slås på. Med tanke på de hot och stressande saker/situationer vi möter idag skulle det kanske vara mer funktionellt med andra mekanismer, som att andas lugnare, slappna av och tänka bättre. Men så är det inte.

Du skriver att du knappt minns kaoset som uppstod. Impulsiva handlingar som den du beskriver kan uppstå när vi känner oss så stressade att vi inte upplever oss ha några andra alternativ i situationen. Det är som att vi reagerar med mer “primitiva delar” av oss själva. Vilka andra lösningar fanns det som du inte såg i den stunden? Kanske be dottern gå i väg med barnbarnet, eller själv gå undan eller säga att du ringer personen i telefonen senare? För att “se” dessa lösningar i stunden är det viktigt att vi inte är för stressade och pressade. Alla kan gå över sina personliga gränser om vi är tillräckligt stressade, hotade eller rädda. Kanske var det så att du hade en hög stressnivå redan innan samtalet? Hur kan du nästa gång känna igen signalerna på stress i kroppen tidigare och lugna ner dig själv?

Se över din stressnivå och hitta signalerna

Hur man agerar i t.ex. en stressande situation kan också påverkas av våra tidigare erfarenheter. Vad har varit effektivt tidigare i vårt liv? Hur hanterade våra föräldrar eller andra viktiga vuxna situationer där de var stressade eller pressade? Har du själv blivit utsatt fysiskt någon gång? Det behöver inte vara så att t.ex. impulsivt beteende är “nedärvt” eller inlärt, men ibland kan vi ta efter beteenden som finns i vår erfarenhetsbank eller har varit effektivt någon gång i livet.

Det låter inte som att du annars haft problem med att bli fysiskt aggressiv, om det hade varit så hade jag rekommenderat dig att läsa vidare t.ex. i dessa inlägg:

När ilskan tar över – pratamera.nu

Varför blir man lätt arg för ingenting? – pratamera.nu

Däremot funderar jag på om det skulle vara hjälpsamt för dig att se över din stress? Du kan också försöka vara observant på ”tidiga signaler” på stigande stress och irritation så du kan påverka situationen t.ex. genom att gå undan innan det ”kokar i huvudet” och kokar över? Nu behöver det inte bli just så här fler gånger, men jag förstår att den situation du beskriver skrämde och chockerade både dig och dem runt dig.

Ta hand om dig!

Camilla Gunnarsson

Camilla Gunnarsson
Leg. psykolog

Har du en fråga som du vill ställa? Då är du välkommen att skicka in den till oss. ->  Gratis rådgivning online
Vi besvarar frågor i turordning och i mån av tid.

Vill du lära dig mer om psykisk (o)hälsa? När du registrerar dig för våra nyhetsbrev, får du kostnadsfritt några gånger i månaden tips om nya bloggtexter från våra psykologer, svar på läsarfrågor, andra relevanta nyheter och vilka gruppträffar och webbinarier du kan anmäla dig till den närmaste tiden m.m. Du kan när som helst avregistrera dig om du inte längre vill få nyhetsbreven.

Related Posts

Leave a comment