fbpx
Jag isolerar mig och blir allt mer ensam
#
FRÅGA:

Hej

Jag isolerar mig, mer och mer, blir mer ensam. Jag får frågor om jag vill träffas; men jag tackar nej varje gång, kommer på ursäkter för att slippa utsätta mig för social situationer. Det är jobbigt, nervöst, stressigt. Jag får panik när jag blir ensam med någon jag knappt känner, går på toan under skolrasterna för att slippa kallprat, planerar samtalsämnen i förväg för att slippa tystnad, sitter långt ifrån personer i bussen, tittar ner i marken när jag möter någon på gatan, handlar allt på internet eller via snabbkassor för att slippa möten med människor. Jag har kollat symtomen för social fobi, gjort tester och allt stämmer, det känns som att symtomen är en beskrivning av mig. Jag blir orolig, kommer detta bara bli värre, kommer jag stänga mig ute mer och mer? Vad ska jag göra? Vad är nästa steg?

SVAR:

Hej,

Tack för din fråga. Jag tolkar det som att du är i en situation där det verkar som att du ständigt undviker situationer som för dig upplevs som obehagliga och otäcka. Du gör vad du kan för att slippa konfronteras med dessa obehagliga situationer vilket lett till en ökad isolering och ensamhet.  Du har också lagt ned tid och energi för att ta reda på vad detta rör sig om och du beskriver att du känner igen dig i social ångest. Utifrån det du beskriver är det inte otänkbart att det rör sig om just det, men som alltid är det viktigt att träffa någon utbildad för att utesluta andra tänkbara orsaker.

Att vilja fly från situationer som väcker ångest eller obehag är fullt normalt. Våra kroppar är kodade att göra det för att kunna överleva, och det är det som kallas för kamp- och flyktreaktion. När denna reaktion aktiveras så sätter bla. hjärtat igång och pumpar ut mer blod till våra muskler, vi blir mer fokuserade och andningen kan bli häftigare. Allt för att förbereda oss på att fly eller att slåss. Ett litet problem är att vårt system inte kan skilja på ett riktigt hot och en situation där vi tror att det är ett hot.

Det är naturligt och normalt att du upplever en oro för din situation, och det är också vanligt att hantera situationen med motstånd. Tyvärr så brukar detta kunna leda till att obehaget blir än värre. Om du istället själv tillåter dig att acceptera situationen, genom att tolerara tankar och känslor som är kopplade till den utan att fly, förvränga eller döma den, så kommer den förmodligen uppleves lite lättare.

Det finns en kort film på engelska som beskriver detta lite mer:

Olika undvikandebeteenden brukar uppstå när vi flyr från vår ångest, tyvärr kan dessa undvikanden bli fler och fler, men det går att minska dess framfart.  Om du kan acceptera och ”flyta med” din ångest samtidigt som du försöker att ta dig an dessa svåra situationer så är det inte alls omöjligt att få till en förändring. Kanske kan du börja med saker som upplevs mindre jobbigt för att sedan öka svårighetsgraden? När du går förbi någon på gatan så möt personens blick eller ta dig ned till affären och ställ dig i den längre kön.  Om det är svårt att genomföra på egen hand så kan du inledningsvis ta hjälp av en vän. Det värsta som kan ske i dessa situationer är att du upplever en stark känsla av obehag som faktiskt inte är till för att skada dig, hur osannolikt det kan verka, utan för att hjälpa dig.

Kanske går det bra att göra detta på egen hand, men om du märker att det inte gör det är bra att ganska snart ta hjälp. Du skriver att du går i skolan, och är du under 20 år kan du exempelvis börja med att vända dig till skolkurator eller kanske en ungdomsmottagning, för att få vägledning till rätt hjälp. Är du äldre finns det vårdcentraler eller så kan du höra av dig till oss. Det kan vara bra att veta att det finns väldigt bra hjälp att få för social ångest.

Oavsett vad du väljer så önskar jag dig lycka till!

Videoterapi passar om du vill ha direktkontakt med en behandlare men om du inte vill eller kan mötas på plats. Det kan röra sig om att du bor avsides eller inte har tid att träffas under dagtid. Ett bra alternativ till traditionell terapi. Ges även som parterapi.

Läs mer

Forskningsbaserat självhjälpsprogram med KBT (Kognitiv beteendeterapi) via Internet. Går att kombinera med bedömning och behandlarstöd för ett bättre resultat. Billigaste alternativet för terapi.

Läs mer

Ett bra sätt att arbeta med dina besvär i lugn och ro när det passar dig. Du behöver inte träffa någon och kanske tycke du att det är lättare att uttrycka dig i skrift än i tal. Passar främst vid lättare besvär eller då du önskar personlig utveckling.

Läs mer

Här får du hjälp att bedöma din psykiska hälsa. Detta kan göras som en del i en terapi eller fristående. Vanligtvis genomförs en bedömning av psykiska besvär på ett till tre samtal.

Läs mer

Mental träning erbjuds främst till dig som är idrottsutövare, men kan även ges till andra i form av ett coachande psykologiskt samtal. Du kan här få idrottspsykologisk rådgivning och träning för att förbättra dina resultat.

Läs mer

Rådgivning är till för dig som inte önskar gå i terapi men ändå vill kunna rådgöra med en professionell eller få vägledning. Det kan handla om funderingar och frågor, eller om du bara vill ha feedback på om du är på rätt väg med din självhjälp. Vi erbjuder också sexologisk rådgivning.

Läs mer

Related Posts