fbpx

Vanliga frågor

Här kan du läsa de mest förekommande frågorna vi får. Om du inte hittar svar på din fundering är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Allmänt

Du behöver en digital enhet (PC, MAC, mobil eller surfplatta) och en uppdaterad webbläsare. Du behöver inte skapa något konto eller ladda ned någon app eller programvara. Systemet är enkelt att använda då det bara är att logga in via länk. Du måste ha tillgång till Internet med bra uppkoppling och BankID.

Du bokar här första gången här. När du bokat en tid får du både bekräftelse per mejl och sms med en länk till ditt samtal. Du kan även logga in på Mina sidor för att få en överblick och ansluta till ditt samtal. Här finner du information om hur du loggar in (klicka här om du vill se informationen).

Nej det behövs inte! Vi använder oss av ett system som fungerar direkt i din webbläsare.

Vardagar finns möjlighet att boka tid mellan 08.00 – 20.00. Exakt när du kan boka din tid beror lite på vilken typ av tjänst du väljer. Det finns som regel även tider på helgen men dessa tider kan variera något..

Support finns tillgängligt helgfria vardagar.  Det är inte alltid vi har möjlighet att svara men då går det utmärkt att lämna ett meddelande så ringer vi tillbaka så snart vi kan (vanligtvis samma dag men ibland dagen efter). Mejl besvaras som regel inom 24 timmar.

På Pratamera arbetar legitimerade psykologer och psykoterapeuter med bred erfarenhet från arbete med psykisk ohälsa. En del arbetar heltid på Pratamera medan andra en del hos oss och deltid inom den reguljära hälso- och sjukvård.

Pratamera är ett företag som svarar under Socialstyrelsens föreskrifter, IVO:s tillsyn samt omfattas av flertalet lagar – däribland hälso- och sjukvårdslagen.

Ja. Forskning har visat att terapi online har likvärdig effekt som traditionell psykoterapi. Det gäller i främsta hand vid lätta och medelsvåra besvär. Besvär som tillhör psykiatrin är generellt sett inte lämpliga för onlineterapi. Din behandlare hjälper dig avgöra det.

OBS! Om du har funderingar på att begå självmord eller befinner dig i akut kris ska du ska vända dig till din närmaste psykiatriska akutmottagning eller ringa 112.

Detta är en väldigt vanlig fråga och också något som är svårt att svara på utan att veta mer om dig och dina besvär. Enklaste sättet att få veta om det kommer att fungera för dig är att boka in ett videosamtal. Då har du möjlighet att prova hur det känns men också få en professionell bedömning om det passar att jobba med just dina problem.

Det finns ingen metod eller behandling, vare sig medicinsk eller psykologisk, som ger garanterad hjälp för alla människor. Detta är oavsett om det gäller terapi via nätet eller direkt på plats hos behandlare. Ingen kan garantera att du blir 100% fri från dina problem. Vi kan däremot garantera dig att vi kommer ge dig bästa möjliga hjälp utifrån de behandlingsmetoder som genom forskning visat sig ge bäst resultat för olika områden.

Nej, enligt patientdatalagen är alla vårdgivare skyldiga att föra journal. Huvudanledningen är att kunna erbjuda dig en god och säker vård. Det innebär att din vårdgivare kan granskas och kontrolleras ifall något, mot förmodan, skulle gå fel. Om någon erbjuder dig möjligheten att kunna vara anonym är det ingen seriös behandlare. Du kan läsa mer om sekretess här.

Nej, enligt patientdatalagen är alla vårdgivare skyldiga att föra journal. Huvudanledningen är att kunna erbjuda dig en god och säker vård. Det innebär att din vårdgivare kan granskas och kontrolleras ifall något, mot förmodan, skulle gå fel. Om någon erbjuder dig möjligheten att kunna vara anonym är det ingen seriös behandlare. Du kan läsa mer om sekretess här.

När kan jag använda Pratamera?

Vi kan hjälpa till med det mesta inom området psykisk ohälsa. Allt från depression, ångestproblem, stressproblematik, sömnsvårigheter, sexuella besvär (av psykisk karaktär), smärta, låg självkänsla, relationsproblem, neuropsykiatriska problem (enklare screening) och mycket mer!  Vi bedömer, behandlar och hjälper dig vidare vid behov.

Vi fungerar som vården för övrigt vilket innebär att alla har rätt att söka hjälp hos oss så länge man är skriven i Sverige och har rätt till svensk sjukvård. Utlandssvenskar kan ha rätt till vård i Sverige men det kan se olika ut från fall till fall, i de fallen måste du kunna uppvisa intyg från försäkringskassan. Om du inte har rätt till svensk sjukvård kostar varje samtal 600 kr.

Ja vi tar emot alla, förutsatt att man har mobilt bankID att logga in med (ibland kan man ha en lightvariant av mobilt bankID vilket då inte fungerar, därför kan det vara bra att testa att logga in innan man bokar ett samtal). Från och med 16 år kan man boka samtal själv men är man yngre vill vi att en förälder är med första samtalet. Om du är förälder och vill ha en tid för ditt barn så boka en tid i barnets namn eller kontakta oss innan samtalet. Om du önskar föräldrastöd och rådgivning så bokar du en tid till dig själv.

Absolut det går bra att ha parsamtal. Ni behöver då boka varsitt samtal efter varandra i bokningssystemet. Om ni har svårt att hitta tider hör av er till oss så hjälper vi er.

Absolut. Det är vanligt att inte veta innan vad det är för problem man har och det en del av vårt jobb att hjälpa dig att kartlägga vad du besväras av och hur det kan behandlas. Är du osäker är det inget hinder för att söka hjälp.

Om du har påträngande tankar om att skada dig själv eller någon annan eller om att ta ditt liv, ska du vända dig till en psykiatrisk akutmottagning. Om din behandlare bedömer att du får bäst hjälp med din problematik någon annanstans (t ex på en psykiatrisk mottagning) kan du få hjälp med hänvisning.

Ja, du kan använda vår videosamtalstjänst på alla platser där du har tillgång till en dator/enhet med kamera och mikrofon och internetuppkoppling (minst 10mbit). Du loggar in till samtalet med webbläsaren Google Chrome.

Om du inte är skriven i Sverige så ingår du som regel inte i den offentliga hälso- och sjukvården. Ta kontakt med oss för frågor kring detta.

Om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande du får vill vi gärna ta del av dina synpunkter. Vänd dig i första hand direkt till oss på Pratamera genom att skicka ett meddelande till så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Det kan du göra här.

Betalning

Som en del av den offentliga hälso- och sjukvården är vår hjälp oftast kostnadsfri. Chatt- och röstsamtal kostar 0 kr. Videosamtal kostar 100 kr. Du går alltid gratis om du är under 20 år eller har frikort.

Om man inte har rätt till svensk sjukvård eller önskar hjälp via vår privata mottagning går det bra att kontakta oss först.

Om du behöver betala så görs detta via faktura i efterhand.

Ja, det gäller samma villkor som när du går till vårdcentralen. Vi har inte möjlighet att registrera betalningen och stämpla frikort, men ta med ditt kvitto till valfri vårdcentral eller sjukhus som kan registrera betalningen.

Har du redan ett frikort är mötet kostnadsfritt.

Ja du får ett kvitto till din mejl direkt då du bokar. Du tar med dig dina kvittona till din vårdcentral så de kan föra in avgiften i ditt högkostnadsskydd. 

Bokning

Du kan själv boka tid hos oss här . Där väljer du vilken typ av tjänst du önskar och därefter kan du välja tid i vårt bokningsschema. Om du är osäker på vad du ska boka är du välkommen att kontakta oss så kan vi vägleda dig.

Du bokar ett terapiprogram genom vår bokningssida.  Alla våra program föregås av bedömning och innehåller kontinuerlig kontakt med psykolog eller psykoterapeut.

Det är främst behandlaren som ser din bokning men också administrativ personal.

Säkerhet

Allt informationsutbyte på Pratamera, inklusive chatt- och videosamtal samt terapiprogram, skyddas av högsta kryptering. Identitet, både hos patienter och behandlare, verifieras med hjälp legitimering via BankID.

Alla information vi behandlar hanteras i enlighet med de stränga sekretessregler som personuppgiftslagen och patientdatalagen reglerar. Videosamtal spelas inte in utan alla behandlare dokumenterar i din journal, precis som vid ett psykologsamtal på din vårdcentral.

Vid kontakt med hälso- och sjukvården är det viktigt att känna tillit och förtroende för den behandlare du möter. Tryggheten är grundläggande för att våga öppna upp dig och dela med dig av personlig information för att kunna få bästa möjliga hjälp. Av den anledningen omfattas alla inom hälso- och sjukvården av tystnadsplikt och den som bryter mot  den kan straffas enligt lag.

Tystnadsplikten innebär att alla uppgifter som rör dig och dina personliga förhållanden, exempelvis psykiska besvär och behandling, skyddas av sekretess som endast får lämna ut på din begäran. I mycket sällsynta fall kan journal begäras ut av t.ex. domstol eller polis.

Du kan läsa mer om tystnadsplikt hos socialstyrelsen.

Enligt patientdatalagen är alla vårdgivare skyldiga att föra journal. Huvudanledningen är att kunna erbjuda dig en god och säker vård. Det innebär att din vårdgivare kan granskas och kontrolleras ifall något, mot förmodan, skulle gå fel.

Alla journaler har maximalt skydd genom dubbel kryptering och legitimering av behandlare genom BankID. Journalsystemet följer de regler om säkerhet från datainspektionen, patientdatalagen och socialstyrelsen.

GDPR är den nya dataskyddsförordning som trädde i kraft 25e maj 2018. GDPR styr hur företag och organisationer får hantera personuppgifter. Mer information hittar du under sekretess

När man besöker vården på plats så behöver man alltid legitimera sig, vilket då görs genom exempelvis ett körkort. Online fungerar det inte att visa upp id-kortet på det sättet, och därför är det ett krav för att få bedriva denna typ av verksamhet inom ramen för offentlig hälso- och sjukvård. Genom att logga in med mobilt bankID så legitimerar du dig så vi vet att vi hjälper rätt person.

Tekniska frågor

Du behöver en digital enhet, vi rekommenderar dator (men även mobil eller surfplatta fungerar). Du behöver ha ett BankID och webbläsare samt se till att din enhet är utrustad med kamera och mikrofon . Vi rekommenderar även hörlurar för att undvika rundgång. Utöver detta behöver du ha tillgång till internet som är någorlunda snabbt, 10 mbit/s brukar vara tillräckligt.

Ja det kan du. Gå igenom följande steg för att förbereda dig på bästa sätt:

  1. Starta alltid om datorn innan ditt samtal
  2. Försäkra dig om att ditt webbläsare alltid är uppdaterad
  3. Se till att ha interuppkoppling med minst 10mbit
  4. Om du använder wifi – sitt så nära routern som möjligt
  5. Använd hörlurar för att undvika rundgång
  6. Testa din utrustning innan samtalet här.

Vi hjälper dig naturligtvis så gott vi kan för att få din utrustning att fungera, men det första du bör göra är att gå igenom följande punkter:

  1. Starta alltid om datorn innan ditt samtal
  2. Försäkra dig om att ditt webbläsare alltid är uppdaterad
  3. Se till att ha interuppkoppling med minst 10mbit
  4. Om du använder wifi – sitt så nära routern som möjligt
  5. Använd hörlurar för att undvika rundgång
  6. Testa gärna din utrustning innan samtalet här.

Om detta inte fungerar så rekommenderar vi att du tar kontakt med oss så vi kan se om det går att lösa dina problem.

Övriga FRÅGOR?

Om du  inte fått din fråga besvarad går det utmärkt att höra av dig till oss så hjälper vi dig.