fbpx

Tekniska frågor

Tekniska frågor

Det kan finnas olika orsaker till att man ibland upplever tekniska problem när man ska ansluta till ett samtal med sin behandlare. Här följer några tips och råd på vad som kan orsaka problemen och hur du kan lösa dem. Om problemen kvarstår efter att du provat råden är du alltid välkommen att kontakta oss  så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig vidare. 

Du behöver en digital enhet, t.ex en dator, smartphone eller surfplatta. Du behöver ha ett mobilt BankID och en uppdaterad webbläsare samt se till att din enhet är utrustad med kamera och mikrofon. Vi rekommenderar även hörlurar för att undvika rundgång. Utöver detta behöver du ha tillgång till internet som är någorlunda snabbt, 10 mbit/s brukar vara tillräckligt. 

Vi rekommenderar att du använder en uppdaterad version av Google Chrome, Apple Safari eller Firefox.

Internet Expolorer/Edge fungerar inte tillsammans med våra plattformar. 

Ibland uppstår det att du och din behandlare inte hör eller ser varandra i ett videosamtal. En anledning till detta är när en dator/mobil ansluter till ett möte kan det vara ett tillfälligt problem med att du har för låg bandbredd för att sända din video/röst men tillräcklig för att ta emot behandlarens. Det räcker då nästan alltid med att ladda om sidan. Har datorn/mobilen för dåligt nätverk/täckning överlag är det dock inte säkert att det blir bättre innan detta åtgärdas. 

I vissa fall kan det kan även vara så att det är man inte har godkänt att plattformen får använda utrustningens kamera och mikrofon.  

Nedan hittar du råd hur du kan säkerställa att du har bra uppkoppling och hur du kan testa din utrustning. 

Ibland kan gamla inställningar ligga kvar även fast man har laddat om en sida. Då kan man behöva göra en så kallad “hård uppdatering” för att rensa gammal historik.

PC: Håll ner tangenten Ctrl + uppdatera sidan, alternativt tryck Ctrl+F5
MAC: Håll ner tangenten Command+Shift + uppdatera sidan, alternativt tryck Command+Shift+R

Se till att du har en så bra internetuppkoppling som möjligt under ditt samtal. Vi rekommenderar en uppkoppling på minst 10mbit.

Om man inte har en bra uppkoppling riskerar man att ett samtal inte kan genomföras på rätt sätt. Trots att man har en bra internetuppkoppling händer det ändå ibland att uppkopplingen ”går ner” helt oväntat. Det är dessvärre sådan man inte kan förutse, men för att försöka förebygga kan man vidta vissa åtgärder. Har du exempelvis wifi, sitt så nära routern som möjligt. Om tex internetkopplingen går ner, sitt stilla. Om man rör på sig, exempelvis går runt i sin lägenhet/hus kan det hända att internetkopplingen varierar i styrka. Använder du en dator är ett annat tips att använda dig av en nätverkssladd och koppla in direkt i routern/väggen.

www.bredbandskollen.se kan du mäta din internethastighet. Bredbandskollen är ett kostnadsfritt verktyg från Internetstiftelsen, som låter dig testa din internetuppkoppling.

Det finns olika tester som du kan göra där du får svar direkt på skärmen om det är något som är fel, exempelvis uppkoppling, ljud, bild eller liknade. 

1. Test av ljud- och videokvalitet

Här kan du testa ditt ljud och din videokvalitet. När du klickar på länken startar ett test som checkar av att din kamera och mikrofon fungerar samt hur internetuppkopplingen är. När testet är genomfört får du en sammanställning på skärmen.  

Exempel på felmeddelande: ”Förväntad samtalskvalitet. Fel vid körning av samtalskvalitetstest. De valda röst- eller videoenheterna är inte tillgängliga. Kontrollera att de valda enheterna inte används av en annan applikation.
Det betyder att ljud och bild inte är tillgängligt vilket kan bero på att det är någon annan app som tar över/använder mikrofon och kamera och att den inte ”delar med sig” till andra appar eller webbläsare. 

 

2. Testa att din video och ditt ljud fungerar i samtalsplattformen

Du kan även testa din utrustning när du är inloggad i vår samtalsplattform, genom att klicka här.  

  1. När du är inloggad på samtalsplattformen, tittar du högst upp i vänstra hörnet i din webbläsare (där du skriver in webbadressen). Där finns en liten symbol av en videokamera.  
  2. Klicka på den och se till att alternativet ”Fortsätt tillåta att https://pratamera.careplatform.se använder kameran och mikrofonen” är valt. 
  3. Klicka sedan på det lilla hänglåset till vänster i menyfältet. Se till att du har tillåtit både kamera och mikrofon. 

Tips: Se till att du inte har någon annan app igång under ett samtal exempelvis Facetime, Skype eller likande. 

Här kan du se hur du ger åtkomst till kamera och mikrofon: 

Chrome – Google support

Safari – Apple support

 

Se till att ”https://pratamera.careplatform.se” finns med under Tillåt

Om du använder din mobiltelefon i samband med en session kan det ibland hända att någon ringer på ditt ordinarie nummer. Det i sin tur kan resultera i att ljudet försvinner i ditt pågående samtal med din behandlare.

För att förhindra detta kan du ställa in “Stör ej”-läge på din telefon under din tid med din behandlare. Om du har wifi kan du även ställa in telefonen på flygplansläge.

Om det ändå skulle inträffa att ett samtal går in och bryter brukar det räcka med att du uppdaterar sidan och går tillbaka in i samtalet med din behandlare.

Om du och din behandlare inte kan genomföra samtalet som tänkt i videoplattformen kommer du bli uppringd på telefon istället så att ni kan genomföra er session som planerat. Vi ringer från hemligt nummer så vänligen se till att din telefon har möjlighet att ta emot sådana telefonsamtal.

Innan du ska genomföra ditt samtal, fundera gärna på vart du ska befinna dig under besöket. Välj en lugn plats där du känner dig trygg och där det inte kan dyka upp så många fysiska störningsmoment. Fundera även gärna vad du känner passar dig bäst under ditt samtal, att använda dig av en dator, surfplatta eller din mobiltelefon.

Säkerställ även att valet av din utrustning fungerar genom att gå igenom följande:

  • Starta alltid om datorn innan ditt samtal 
  • Försäkra dig om att din webbläsare alltid är uppdaterad. 
  • Se till att ha interuppkoppling med minst 10mbit 
  • Om du använder wifi – sitt så nära routern som möjligt 
  • Använd hörlurar för att undvika rundgång
  • Är din webbläsare uppdaterad med senaste versionen?
  • Om ja, prova att stänga din webbläsare och starta upp igen
  • Om det inte fungerar, prova installera en annan webbläsare (dock inte Edge)
  • Prova att starta om din dator
  • Alternativt prova med en annan dator, mobil eller surfplatta

Övriga frågor?

Om du inte fått svar på din fråga här så hör gärna av dig till oss, så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig.