fbpx
Stressmester – nej tack!
#

Semestern närmar sig för många yrkesarbetande och fast den är efterlängtad kan den vara förknippad med stress. Just i år har vi en speciell situation där det varit extra svårt att planera och vissa resor inte är möjliga, vilket kan leda till besvikelse och frustration. Samtidigt kan denna sommar bli ett tillfälle att tänka till kring sin semester och vad som egentligen är viktigt att få ut av den. Så här är några råd kring vad du kan tänka på för att få en så bra semester som möjligt.

En lagom dos planer

Planering ger en känsla av kontroll, som kan sänka eventuell stress inför semestern och öka sannolikheten för att den blir som man tänkt sig. Vad är viktigt för dig under semestern, vilken slags aktiviteter värderar du och dina familjemedlemmar?

För någon kanske drömsemestern handlar om vila, återhämtning, böcker och trädgårdsarbete – medan någon annan längtar efter resor, spänning och nya erfarenheter. Kanske vill ni få in en blandning av allt detta?

  • Försök att inte planera in för mycket, då det kan skapa stress.
  • Var realistisk och planera in under vilka veckor de olika aktiviteterna ska ske, det handlar trots allt om en begränsad tid.
  • Det kan vara klokt att redan från början avsätta tid i kalendern för återhämtning och vila.
  • Om man är flera i hushållet är det bra att göra en ansvarsuppdelning och bestämma i förhand vem som ska ordna vad.
  • Fundera över problem som kan uppstå och hur ni ska lösa dem.
  • Involvera även barnen i att planera, prioritera och att göra kompromisser så att familjen har en gemensam ambitionsnivå.

Om man har väldigt olika intressen och behov inom familjen är det inget ”måste” att göra allt tillsammans – kanske kan ni avsätta några veckor för gemensamma aktiviteter och några andra veckor då man delar upp sig? Barn uppskattar ofta att få egentid med en förälder och att inte alltid behöva ”dela” föräldern med syskon.

Återhämtning som det passar just dig

Att få återhämtning är en viktig del av semestern, så ta gärna de första dagarna till att sova så mycket du behöver och inte ha något särskilt planerat. Om du har möjlighet kan du försöka att varva ner de sista dagarna på jobbet för att starta semestern lite piggare.

Återhämtning handlar inte bara om att vila – att göra andra saker än vad man brukar göra är också återhämtande. Har man ett stillasittande jobb är det bra att röra mycket på sig under fritiden och på semestern. Och omvänt, om du är väldigt fysiskt aktiv på jobbet så ta det gärna lugnare under ledigheten.

Om du reser bort, försök att sänka tempot under resan och planera inte in för mycket sightseeing och liknande. En bra tumregel kan vara att minst varannan dag ska gå till att ligga på stranden eller i hängmattan.

Avkoppling genom nedkoppling

För att kunna koppla av behöver du ta paus från jobbet. I vissa yrken är det lätt att ta med sig jobbet hem och på en del arbetsplatser finns en förväntan att man alltid ska vara tillgänglig. Du bör dock så långt det är möjligt undvika att kommunicera med din arbetsplats. Ibland kan man t.o.m. behöva förtydliga detta för kollegor och be dem att inte ta kontakt under semestern. Om det inte helt går att undvika att öppna jobbmailen eller om det stressar dig att inte ha koll, se åtminstone till att begränsa det till exempelvis en dag i veckan.

Fundera gärna på att ta ett uppehåll från internet och stäng av alla aviseringar på telefonen. Du kan göra ett inlägg på sociala medier om din planerade ”internet-detox” om du tror att bekanta annars kan bli oroliga. Tänk att du enbart ska använda din smartphone för telefonsamtal och tillåt dig att vila ifrån informationsflödet några veckor! Våra hjärnor hanterar dagligen mycket mer information än någonsin tidigare i historien, vilket bidrar till att vi blir stressade och trötta.

Det kan också vara skönt att ha kommunikationsfria zoner i hemmet eller sommarstugan, lägg gärna mobiltelefoner på en särskild plats och låt dem fungera som en fast telefon.

Inställning och förväntningar

Möjligheten att göra det man helst vill på semestern kan begränsas av t.ex. ekonomi, hälsa eller väder. Att då jämföra sig med andra kan skapa stress och avundsjuka. Försök att inse att det som läggs upp på sociala medier från semestrar är tillrättalagt, liksom mycket annat vi väljer att visa upp där.

Om du verkligen har en drömresa du vill göra – agera på det, ta budgetsemester under några år, konsumera mindre och spara ihop till drömsemestern.

Om du behöver stanna på din hemort under semestern, kan du försöka tänka som en turist! Det brukar finnas sevärdheter som man inte kommit sig för att besöka, just för att de är ständigt tillgängliga. Det kan vara muséer, utomhusbio, restauranger, en sjö som man kan tälta vid. Planera in aktiviteter som ger semesterkänsla och som tar dig utanför hemmet.

Acceptera att det normalt regnar en del under en svensk sommar och ha en strategi för regniga dagar. Man behöver kanske inte se det som ”dåligt” väder? En del av de saker du sett fram emot att göra, som att läsa böcker eller äta jordgubbar, går ju utmärkt att göra i soffan eller på balkongen.

Och visst kan det vara härligt att gå i skogen eller bada medan det regnar? Kom ihåg, semesterns syfte är inte att prestera något utan att koppla av från arbetet!

Ta hand om dig!

Linnéa Amcoff
Legitimerad psykolog

Related Posts

Leave a comment

fjorton − fyra =