Så fungerar det

Hos oss kan du få psykologisk behandling genom våra olika behandlingsmetoder Program, iKBT respektive Samtal. Vi erbjuder psykoterapi på samma nivå som du kan få hos en vårdcentral. Här kan du läsa mer om hur det går till, från att du bokar din första kontakt till utvärdering av din avslutade behandling.

1. Boka tid

Du kan boka en tid själv och du kommer få hjälp till en passande insats av den behandlare du möter. Vid all behandling, så får man i samband med din bokning ett formulär med frågor om ditt mående, en s.k. screening. Dina svar ger din behandlare bättre förutsättningar att bemöta och hjälpa dig på bästa sätt, redan vid er första kontakt. Du kan läsa om våra olika behandlingar här

Vårdkontakt med psykolog och läkare medför patientavgift på 100 kr/kontakt. Vårdkontakt med psykoterapeut, kurator eller annan behandlingspersonal kostar 0 kr. Fram till 1:a januari det år man fyller 20 och för personer över 85 år är alla vårdkontakter avgiftsfria. Frikort gäller.

PrataMera är en del av den offentliga vården vilket innebär att du kan söka hjälp via oss om du är över 18 år och är skriven i Sverige och därmed har rätt till svensk sjukvård. Om du är under 18 år, inte är folkbokförd i Sverige eller inte har rätt till svensk sjukvård kan du få hjälp via vår privatmottagning

 

2. Bedömning

Screeningen som man gör vid bokning, ger underlag för en första bedömning från PrataMeras behandlare. PrataMeras verksamhet motsvarar primärvårdsbehandling, det vill säga som ett besök på din vårdcentral. 

Vid behandlingen hos PrataMera sker löpande bedömning om ditt hälsotillstånd och rekommendationer utifrån detta. Om du valt iKBT hjälper en av våra behandlare dig till rätt iKBT-behandling.

3. Behandling

När bedömning och målsättning är genomförda inleds behandling. Program består av träffar kombinerat med hemuppgifter, där du löpande får återkoppling från behandlare. Om du går ett iKBT-program arbetar du självständigt med innehållet och har tät och regelbunden kontakt med din behandlare genom hela programmet.

Samtalsbehandling innebär ofta samtal en gång i veckan med hemuppgifter mellan, för att hjälpa dig med ditt förändringsarbete i din vardag. 

Vanliga frågor
Är det normalt det jag känner?
Det är inte enkelt att förstå sina känslor alla gånger. Livet går upp och ner för oss alla, och är man i en period med stora förändringar är det vanligt att man mår sämre. Tunga känslor som exempelvis ångest och nedstämdhet är inte farliga men om du ofta känner ett obehag och upplever att dina känslor hindra dig från det liv du vill leva kan du behöva hjälp och stöd att hitta vägar till ett bättre mående.
Går mitt problem att göra något åt?
Det finns ingen metod eller behandling, medicinsk eller psykologisk, som ger garanterad hjälp för alla människor, oavsett om det gäller terapi via nätet eller direkt på plats hos behandlare. Vi kan däremot garantera dig att vi på PrataMera kommer ge dig bästa möjliga hjälp utifrån de behandlingsmetoder som forskning visat ger bäst resultat för olika typer av psykisk ohälsa.
Påverkar antalet samtal jag har hos PrataMera eventuella framtida samtal på min hälsocentral?
Nej det gör det inte. Om du däremot har en inplanerad vårdkontakt av psykologisk karaktär med en kurator, psykoterapeut eller psykolog (ex. vårdcentral, psykiatri) kan du inte delta i behandling hos oss på PrataMera samtidigt. Vi är en del av den offentliga hälso- och sjukvården och lyssnar till de förordningar som finns för hur vi kan och får erbjuda vård. Är det så att du har en pågående vårdkontakt hos annan vårdgivare är du välkommen åter till oss när den pågående behandling där är avslutad eller pausad.
Vad kostar samtalen?
Vårdkontakt med psykolog och läkare medför patientavgift på 100 kr/kontakt. Vårdkontakt med psykoterapeut, kurator eller annan behandlingspersonal kostar 0 kr. 

Fram till 1:a januari det år man fyller 20 och för personer över 85 år är alla vårdkontakter avgiftsfria. Lägsta ålder för att söka vård inom ramen för den offentliga vården är 18 år.

Frikort gäller.
Hur bokar/avbokar jag en tid?
Du bokar själv en tid, antingen via vår hemsida pratamera.nu/boka-tid eller genom att logga in på Mina sidor via pratamera.nu.

Du avbokar din tid genom att logga in på Mina sidor via pratamera.nu. Sedan klickar du på alternativet ”Hantera mina bokningar”. Avboka senast 24 timmar innan din inplanerade kontakt så undviker du att få en faktura för uteblivet besök (300kr)
Hur ofta bör man ha samtal?
Samtalsbehandling innebär ofta samtal en gång i veckan med hemuppgifter mellan, för att hjälpa dig med ditt förändringsarbete i din vardag.
Hur länge kan vi arbeta med mitt problem?
Hur många gånger som du och din behandlade kommer att träffas är beroende på vilken typ av problematik du söker hjälp för samt vilken psykologisk behandling som passar för dig. En psykologisk behandling med individuella samtal innebär vanligtvis upp till 10–12 samtal tillsammans med din behandlare.

När din behandling avslutas kommer du och din behandlare tillsammans utvärdera hur behandlingen påverkat ditt mående och om det behövs några ytterligare åtgärder för att du ska känna dig trygg i ditt fortsatta arbete med ditt psykiska välmående.

När din behandling avslutas får du återigen svara på samma formulär som i bedömningsfasen, så att så att du och din behandlare tillsammans kan utvärdera hur behandlingen påverkat ditt mående.

Du får också utvärdera hur du upplevt behandlingen, din behandlare och det generella omhändertagandet hos oss på Pratamera. Vi är måna om att du känner dig nöjd med
 

 både behandlingen och bemötandet hos oss, så om det är något du inte är nöjd med vill vi gärna uppmuntra dig till att meddela oss detta antingen genom din behandlare eller genom att kontakta oss via Mina sidor.

Frågor?
Fick du inte svar på din fråga här ovan hittar du fler frågor under Vanliga frågor. Om du inte får din fråga besvarad kan du höra av dig till oss så hjälper vid dig.

Inför ditt samtal

1. Dator, mobil eller surfplatta

Använd en dator/mobil/surfplatta och logga in till ditt samtal via din webbläsare.

2. Kamera och mikrofon

Innan samtalet startas måste du ge webbläsaren tillgång till din kamera och mikrofon. 

3. Samtalet påbörjas

Du kan ansluta till samtalet i plattformen när din behandlare startar mötet. OBS, första gången du loggar in kan du tidigast göra det samma dag som ditt bokade besök.

Viktigt inför samtalet

  • Starta alltid om datorn innan ditt samtal
  • Försäkra dig om att din webbläsare alltid är uppdaterad
  • Se till att ha interuppkoppling med minst 10mbit
  • Om du använder wifi – sitt så nära routern som möjligt
  • Använd hörlurar för att undvika rundgång
  • Testa gärna din utrustning innan samtalet här.

Tekniska frågor?

Det kan finnas olika orsaker att man ibland upplever tekniska problem när man ska ansluta till ett samtal med sin behandlare. Längst ner på denna sidan har vi samlat tips och råd på vad som kan orsaka problemen och hur du kan lösa dem.

Boka tid
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram