fbpx
Pratamera.nu sponsrar elitsatsande skidåkare - DEL 2
#

För ett tag sedan inledde Pratamera.nu ett samarbete med Ellinore Bäckman, 20, från Hede i Härjedalen. Det har nu gått över en månads tid sedan vi hörde något från henne senast och vi tyckte att det var dags att se vad hon har gjort sedan dess.

Du har kört ett nytt träningsupplägg under sommaren. Hur har det gått?

Det har gått bra! Jag har förbättrat mina löptest nu under sommaren. Det har varit roligt att testa på ett nytt träningsupplägg. Jag hoppas det ger resultat även i skidspåren.

Vad händer nu i träningsväg?

Jag kommer att börja med ett nytt träningsupplägg, åka på läger och stämma av träningen med olika typer av tester. Längre in mot säsongen kommer det att bli mindre lågintensiv träning och mer högintensiv träning.

Hur har mental träning via videosamtal upplevts?

Jag tycker att det har känts bra och väldigt naturligt även fast jag inte har träffat min mentala tränare fysiskt. Det har inte varit skrämmande eller jobbigt på något sätt utan jag har upplevt det tryggt och proffsigt.

Vad har ni jobbat med hittills?
Vi började med att göra en kartläggning av styrkor och svagheter genom intervju och formulär. Efter det har vi satt upp konkreta mål som går att mäta. Jag har också börjat jobba med visualisering.
Kan du berätta lite mer vad det innebär?

Målen är viktiga för att skapa extra motivation och för att ha en riktning för säsongen. Det är också bra för att kunna utvärdera hur säsongen gått. De kan alltid förändras. Om du t.ex. har varit sjuk eller skadad under en längre tid kan det vara svårt att uppnå de ursprungliga målen och då kanske du måste ändra dina mål.

Visualisering är när du skapar bilder eller föreställningar i huvudet från en riktig situation, t.ex. ett visst moment när jag åker skidor eller en tävling. Man kan använda det för att förbättra teknik, stärka självförtroende eller för att hantera nervositet och stress. För mig har det varit viktigt att vara på en tyst och lugn plats, där jag kunnat slappna av och fokusera på min visualisering, för att inte bli distraherad av annat.
Hur har det gått hittills?

Målen har gått bra att sätta upp gemensamt så de är klara och de känns bra. Visualiseringen har varit lite svår, men övning ger färdighet så det kommer  att kännas bättre och bättre ju mer jag tränar på det.

Vad ska ni göra härnäst?

Jag tror att fokus kommer ligga på att stärka självförtroende och lära mig hantera och hitta rätt spänningsnivå i kroppen vid tävling.

 

Related Posts

Leave a comment

13 − 10 =