Vanliga frågor

Här kan du läsa de mest förekommande frågorna vi får. Om du inte hittar svar på din fundering är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Om behandling online

Vad kan jag få hjälp med hos PrataMera?

På PrataMera kan du få behandling på primärvårdsnivå inom området psykisk ohälsa, t.ex. för besvär som nedstämdhet och depression, oro- och ångestproblem, tvångstankar och tvångsbeteenden, stress- och utmattningsproblematik, sömnsvårigheter, sexuella besvär av psykisk karaktär, smärtproblematik, låg självkänsla, relationsproblem och mycket mer.   

Du behöver inte veta vad dina besvär beror på för att söka hjälp hos oss, det kommer du få hjälp av din behandlare att undersöka innan ni tillsammans lägger upp en behandlingsplan. I vissa fall kopplas vår läkare in för att t.ex utesluta eller bekräfta medicinska orsaker och om du skulle vara i behov av en annan sorts vård hjälper vi dig vidare till lämplig vårdgivare.  

Samtal och behandling består av olika moment, ofta genom iKBT-program där du genomför övningar och får stöd med förändringsarbetet i vardagen genom avstämningar tillsammans med din behandlare. Våra behandlare är erfarna och kunniga inom KBT och även andra behandlingsmetoder.

Kan vem som helst använda PrataMera?

PrataMera är en del av den offentliga vården vilket innebär att du kan söka hjälp via oss om du är över 18 år och är skriven i Sverige och därmed har rätt till svensk sjukvård.  

Utlandssvenskar kan ha rätt till vård i Sverige men det kan se olika ut från fall till fall, så kontakta oss i första hand för att få veta om du har det eller inte.  

Om du inte har rätt till svensk sjukvård kostar det 1300 kr för 45 min. 

Kan man få hjälp om man är under 18?

Du kan bara boka tid hos oss om du har fyllt 18 och så länge du har mobilt BankID för att kunna ansluta till samtal när det är dags. Mobilt BankID kan du beställa via din bank om du är över 18 år. 

Alla vårdkontakter är kostnadsfria fram till 1:a januari det året man fyller 20 år.  

Du som är under 18 år är välkommen till vår privata mottagning online. Läs mer.

Fungerar terapi på nätet lika bra som vanlig behandling?

Ja. Forskning har visat att terapi online har likvärdig effekt som traditionell psykoterapi. Detta gäller främst vid lätta till medelsvåra besvär medan patienter med svårare besvär kan behöva vård via psykiatrin. Din behandlare hos oss på PrataMera hjälper dig avgöra om de besvär du har lämpar sig för terapi online eller om du behöver behandling hos en annan vårdgivare. 

OBS! Om du har funderingar på att begå självmord eller befinner dig i akut kris ska du vända dig till din närmaste psykiatriska akutmottagning eller ringa 112.

Passar psykologisk behandling online för mig och mina besvär?

Detta är en väldigt vanlig fråga och också något som är svårt att svara på utan att veta mer om just dig och dina besvär. Det enklaste sättet att få veta om behandling online kommer att fungera för dig är att boka en första tid hos någon av våra psykologer och psykoterapeuter. Då har du möjlighet att prova hur det känns men också få en professionell bedömning kring de besvär du upplever och om psykologisk behandling online är lämpligt för just dina besvär. 

Kan jag få hjälp trots att jag inte vet vad jag har för besvär?

Absolut! Det är vanligt att inte veta vad det är för problem man har och det är en del av vårt jobb att hjälpa dig kartlägga vad du besväras av och hur det kan behandlas. Är du osäker på varför du mår som du mår är det alltså inget hinder för att söka hjälp! 

Blir jag fri från mina besvär?

Det finns ingen metod eller behandling, medicinsk eller psykologisk, som ger garanterad hjälp för alla människor, oavsett om det gäller terapi via nätet eller direkt på plats hos behandlare. Vi kan däremot garantera dig att vi på PrataMera kommer ge dig bästa möjliga hjälp utifrån de behandlingsmetoder som forskning visat ger bäst resultat för olika typer av psykisk ohälsa. 

När är det olämpligt att använda PrataMera?

Om du har påträngande tankar om att skada dig själv eller någon annan eller om att ta ditt liv, ska du vända dig till en psykiatrisk akutmottagning eller ringa 112.  

Det kan också i vissa fall vara så att din behandlare bedömer att du av olika anledningar kan få bättre hjälp med din problematik hos en annan vårdgivare (t. ex en psykiatrisk mottagning eller vårdcentral) och då hjälper vi dig med hänvisning dit. 

Hur lång tid tar ett samtal?

PrataMera erbjuder individuella samtal på 25 minuter via videosamtal.

Väljer du att gå ett terapiprogram (iKBT) är uppföljningssamtalen med din behandlare 15 minuter.

Om du deltar i ett av våra program (fyra veckors korttidsbehandling) är varje tillfälle 60 minuter vid fyra tillfällen. 

För dig som bokar tid via vår privatmottagning erbjuder vi samtal på 45 minuter.

Hur många gånger ska jag träffa min behandlare?

Hur många gånger som du och din behandlade kommer att träffas är beroende på vilken typ av problematik du söker hjälp för samt vilken psykologisk behandling som passar för dig.

  • En psykologisk behandling med individuella samtal innebär vanligtvis 10–12 samtal tillsammans med din behandlare. I en behandling ingår i regel uppgifter eller övningar att göra mellan era samtal som din behandlare ger dig återkoppling på.
  • Om du deltar i våra program online är du med vid fyra tillfällen. Mellan gruppträffarna får du en eller flera hemuppgifter som du får personlig återkoppling på. Hemuppgifterna är frivilliga men något vi rekommenderar för att du ska få ut så mycket som möjligt av din medverkan. Deltagande i en program kan innebära att eventuell senare samtalsbehandling kan bli kortare.
  • Våra iKBT-program pågår mellan 12–15 veckor beroende på vilket program som passar dig bäst. Du arbetar med programmet på egen hand online men med regelbunden återkoppling av din behandlare. I början av programmet har man oftast lite mer frekvent kontakt med sin behandlare
Kan jag träffa min behandlare hur många gånger som helst?

Nej, du kan inte träffa en behandlare hur många gånger som helst under en behandling. Behandlingens längd är beroende på vilken typ av problematik du söker hjälp för. Tillsammans med din behandlare kommer ni överens om vilken behandling som passar bäst för dig. PrataMera bedriver vård på primärvårdsnivå och en psykologisk behandling med individuella samtal innebär vanligtvis 10–12 samtal tillsammans med din behandlare.

Kan man chatta med en behandlare?

Nej det kan man inte.

Jag har pågående vårdkontakt hos annan offentlig vårdgivare, kan jag även söka hjälp hos er?

Nej, det kan du inte. Enligt forskning och beprövad erfarenhet uppnår man bäst resultat när man har fokus på en behandlingsinsats i taget och man behöver gå klart den innan man påbörjar en ny behandling.

Om du har en inplanerad vårdkontakt av psykologisk karaktär med en kurator, psykoterapeut eller psykolog (ex. vårdcentral, psykiatri) kan du inte delta i behandling hos oss på PrataMera. Vi är en del av den offentliga hälso- och sjukvården och lyssnar till de förordningar som finns för hur vi kan och får erbjuda vård.

Om det är så att du har en pågående vårdkontakt hos annan vårdgivare är du välkommen åter till oss när den pågående behandling där är avslutad eller pausad.

Vad har ni för öppettider?

Vi har bokningsbara tider under vardagar mellan 07.30 och 20.00. Det finns som regel även bokningsbara tider under helger, även om tillgängligheten för dessa kan variera. 

Du kan få support helgfria vardagar genom att mejla oss på kontakt@pratamera.nu. Vi svarar som regel inom 24 timmar. 

Vilka arbetar hos PrataMera?

På PrataMera arbetar legitimerade psykologer, psykoterapeuter och läkare med bred erfarenhet från arbete med psykisk ohälsa. En del arbetar heltid på PrataMera medan andra en del hos oss och deltid inom den reguljära hälso- och sjukvård.

PrataMera är ett företag som svarar under Socialstyrelsens föreskrifter, IVO:s tillsyn samt omfattas av flertalet lagar – däribland hälso- och sjukvårdslagen.

Kan jag använda PrataMera utomlands?

Ja, geografiskt sett kan du ansluta till vårdkontakter hos oss var som helst så länge du har tillgång till en dator/enhet med kamera och mikrofon och internetuppkoppling (minst 10mbit).  

Om du inte är skriven i Sverige så ingår du dock som regel inte i den offentliga hälso- och sjukvården, vilket betyder att patientavgiften kan vara högre. Kontakta oss gärna om du har frågor kring detta. 

Vart vänder jag mig om jag har klagomål?

När du avslutat din behandling hos oss får du alltid chans att ge ett omdöme om den vård och det bemötande du fått hos oss, både i form av betyg och, om du vill, en motivering med egna ord.  

Om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande du får hos oss kan du även när som helst kontakta oss och ge oss dina synpunkter genom att skicka ett meddelande.

Läs mer: "Dina synpunkter"

Om PrataMera

Vad har ni för öppettider?

Vi har bokningsbara tider under vardagar mellan 07.30 och 20.00. Det finns som regel även bokningsbara tider under helger, även om tillgängligheten för dessa kan variera. 

Du kan få support helgfria vardagar genom att mejla oss på kontakt@pratamera.nu. Vi svarar som regel inom 24 timmar. 

Vilka arbetar hos PrataMera?

På PrataMera arbetar legitimerade psykologer, psykoterapeuter och läkare med bred erfarenhet från arbete med psykisk ohälsa. En del arbetar heltid på PrataMera medan andra en del hos oss och deltid inom den reguljära hälso- och sjukvård.

PrataMera är ett företag som svarar under Socialstyrelsens föreskrifter, IVO:s tillsyn samt omfattas av flertalet lagar – däribland hälso- och sjukvårdslagen.

Kan jag använda PrataMera utomlands?

Ja, geografiskt sett kan du ansluta till vårdkontakter hos oss var som helst så länge du har tillgång till en dator/enhet med kamera och mikrofon och internetuppkoppling (minst 10mbit).  

Om du inte är skriven i Sverige så ingår du dock som regel inte i den offentliga hälso- och sjukvården, vilket betyder att patientavgiften kan vara högre. Kontakta oss gärna om du har frågor kring detta. 

Vart vänder jag mig om jag har klagomål?

När du avslutat din behandling hos oss får du alltid chans att ge ett omdöme om den vård och det bemötande du fått hos oss, både i form av betyg och, om du vill, en motivering med egna ord.  

Om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande du får hos oss kan du även när som helst kontakta oss och ge oss dina synpunkter genom att skicka ett meddelande.

Läs mer: "Dina synpunkter"

Om kostnad och betalning

Vad kostar det?

Vi är en del av den offentliga sjuk- och hälsovården och erbjuder psykoterapi på samma nivå som man kan få hos en vårdcentral.

  • Vårdkontakt med psykolog och läkare medför patientavgift på 100 kr/kontakt
  • Vårdkontakt med psykoterapeut, kurator eller annan behandlingspersonal kostar 0 kr
  • Fram till 1:a januari det år man fyller 20 och för personer över 85 år är alla vårdkontakter avgiftsfria
  • Frikort gäller
Hur och när betalar jag?

Du betalar i efterhand via e-tjänsten Billogram. Du kommer in på Billogram via den länk som skickas till din e-postadress i samband med att du får en digital faktura från oss.   

När du är inne i Billogram väljer du själv om du vill betala via Swish, e-faktura, banköverföring eller autogiro. Du kan också välja att skjuta upp din betalning om du behöver längre tid på dig att betala en eller flera fakturor. I Billogram har du även tillgång till en översikt över alla dina betalda och obetalda fakturor från PrataMera.

Om du har frågor om din faktura, kan du komma i kontakt med oss under Kontakta oss i vår betaltjänst Billogram. Gå in via länken i din digitala faktura (som skickas till din e-postadress) så kan du ställa din fråga och få personligt svar där.

Måste jag avbryta/pausa min kontakt om jag inte betalat i tid?

Nej, betalningen av dina fakturor påverkar inte de kontakter du har med oss, du har alltid rätt att fortsätta din behandling även om någon av dina fakturor förfallit.  

Du har också möjlighet att i betaltjänsten vi använder, Billogram, skjuta upp dina betalningar till senare datum om du behöver längre tid på dig att betala. 

Sent inkomna betalningar medför en avgift på 60kr. Efter två påminnelser går betalningskravet vidare till inkasso.

Hur fungerar det med patientavgift?

För varje kontakt som hålls mellan PrataMera och dig som patient, erhåller PrataMera offentlig ersättning. För varje kontakt som du har med någon av PrataMeras psykologer eller läkare tillkommer en obligatorisk patientavgift á 100kr. Ingen patientavgift behöver betalas vid kontakt med psykoterapeut, kurator och annan behandlingspersonal.

Patientavgiften betalas upp till ett maxtak av ​1300kr, därefter täcker högkostnadsskyddet alla kostnader under kommande 12 månader. Du kan alltså aldrig betala mer än 1300kr till PrataMera under ett års tid. Patientavgiften blir heller aldrig högre än 200kr per vecka i vårt behandlingsupplägg.

Exempel på vad som räknas som vårdkontakt (som medför patientavgift á 100kr för psykologer och läkare):

  • 25 minuters samtal
  • Kortare återkoppling av behandlare på inskickade uppgifter, digitala formulär och så vidare.
  • Veckovis avstämningar under iKBT-​behandling

Ingen patientavgift betalas för deltagande i någon av PrataMeras specifika tjänst ​Program.

Gäller frikort?

Ja. PrataMera är en del av den offentliga sjukvården och därför gäller frikort även hos oss. 

Frikort är ett högkostnadsskydd som innebär att du betalar sammanlagt högst 1 400 kronor under en period av tolv månader för de vårdkontakter du har inom den offentliga öppenvården. Efter det blir dina vårdkontakter kostnadsfria under den resterande 12-månadersperioden, räknat från ditt första registrerade besök.   

PrataMera är anslutet till e-frikort, vilket de flesta regioner i Sverige är och därmed också deras patienter. E-frikort innebär att högkostnadsskyddet regleras automatiskt när du betalar patientavgifter hos oss. Om du tillhör en region som inte är ansluten till e-frikort, behöver du visa upp ditt giltiga frikort hos oss. Så här gör du om du inte är ansluten till e-frikort än. 

När du uppnått högkostnadsskyddet är alla dina vårdkontakter hos oss kostnadsfria under den period ditt frikort gäller. Uteblivna och sent avbokade besök debiteras dock med 300kr även om du har ett giltigt frikort. 

På www.1177.se kan du se om just din region är ansluten till e-frikort.

Hur gör jag om jag inte har e-frikort?

Du har som patient alltid eget ansvar för att meddela oss om du har ett fysiskt frikort eftersom vi inte har tillgång till dessa uppgifter via något system. 

Om du redan har uppnått högkostnadsskydd (frikort) men inte är ansluten till e-frikort kan vi hjälpa till att ansluta dig i samband med att du bokar tid hos oss (nybesök eller återbesök). Fyll i ditt frikortsnummer samt start-och slutdatum för din pågående frikortsperiod i anvisade fält i tidsbokningen, så registrerar vi detta i e-frikortssystemet.   

Om du har ett fysiskt frikort och ändå har fått en faktura från oss, kan det bero på att du inte meddelat oss att du har frikort. Skicka i så fall in dina frikortsuppgifter till oss så snart du kan. Detta gör du enklast i vår betalningstjänst Billogram som du når via din digitala faktura (skickas till din e-postadress). Där kan du skriva in ditt frikortsnummer samt start- och slutdatum för din pågående frikortsperiod i ett meddelande under Kontakta oss.  

Frikortsnummer och start/slutdatum finns på ditt fysiska frikort eller på det bevis/intyg du får från den region du tillhör. På www.1177.se kan du se vart du ska vända dig i just din region för att få ett bevis eller intyg på att du har frikort.

Vad gör jag om jag fått en faktura trots att jag har frikort?

Om du har ett fysiskt frikort och ändå har fått en faktura från oss, kan det bero på att du inte meddelat oss att du har frikort. Skicka i så fall in dina frikortsuppgifter till oss så snart du kan. Detta gör du enklast i vår betalningstjänst Billogram som du når via din digitala faktura (skickas till din e-postadress). Där kan du skriva in ditt frikortsnummer samt start- och slutdatum för din pågående frikortsperiod i ett meddelande under Kontakta oss.  

Frikortsnummer och start/slutdatum finns på ditt fysiska frikort eller på det bevis/intyg du får från den region du tillhör. På www.1177.se kan du se vart du ska vända dig i just din region för att få ett bevis eller intyg på att du har frikort. 

Kan jag få kvitto på min kontakt med PrataMera?

Med e-frikort regleras din sammanlagda kostnad för vårdkontakter med PrataMera och dina andra vårdgivare automatiskt. Om du tillhör en region som inte är ansluten till e-frikort kan du läsa om hur du ska göra här.  

Om du av någon annan anledning behöver få ett kvitto på din vårdkontakt med oss, så kan du genom att logga in på vår betaltjänst Billogram skriva ut din kvittens där. 

Om bokning

Hur bokar/avbokar jag era tjänster?

Du kan själv boka tid hos oss här eller via Mina sidor. Där väljer du vilken typ av tjänst du önskar och en tid som passar dig i vårt bokningsschema. Om du är osäker på vad eller hur du ska boka är du välkommen att kontakta oss så kan vi vägleda dig. 

Du kan avboka en tid under ”Hantera mina bokningar” på Mina sidor. Avboka senast 24 timmar innan din inplanerade kontakt så undviker du att få en faktura för uteblivet besök (300kr). 

Vem kan se min bokning?

Det är främst behandlaren som ser din bokning men också administrativ personal. 

Var ser jag mina bokade tider och mina meddelanden?

För att se, boka och avboka dina tider loggar du in på “Mina sidor” via www.pratamera.nu.

 

Boka och hanterat tid

Du hittar alla dina meddelanden och delade dokument från din behandlare genom att logga in på “Mina sidor” via www.pratamera.nu och sedan klickar på “Anslut till samtal”. På grund av patientsäkerhet behöver du verifiera dig med mobilt BankId igen.

 

Anslut till samtal
Kan jag gå privat hos er?

Ja, det går bra att få hjälp hos oss via vår privata mottagning online. Du kan få hjälp via röst- och videosamtal samt via terapiprogram. Även du som är under 18 år är välkommen till vår privata mottagning online.

  • Är du under 18 år behöver din vårdnadshavare boka en tid åt dig i sitt namn samt logga in med sitt mobila BankID när du ska ansluta till ett samtal.
  • Är du under 16 år behöver din vårdnadshavare vara med under det första samtalet.

Pris:
45 min 1300 kr

Här kan du själv boka en tid till vår privata mottagning: www.pratamera.nu/privatmottagning

Kan jag få behandling hos er via mitt försäkringsbolag?

Ja, de flesta försäkringsbolag erbjuder samtal hos psykolog/psykoterapeut via sina försäkringar. Vänligen kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller för just dig och hur du ska gå vidare.

Säkerhet och sekretess

Kan jag vara anonym?

Nej, enligt patientdatalagen är alla vårdgivare skyldiga att föra journal, vilket innebär att du behöver identifiera dig med namn och personnummer precis som du gör på exempelvis din vårdcentral. Huvudanledningen är för att kunna erbjuda dig en god och säker vård men också för att dina vårdgivare ska kunna granskas och kontrolleras ifall något skulle bli fel. Om en vårdgivare erbjuder dig möjligheten att vara anonym är det ingen seriös behandlare. Läs gärna mer om sekretess här

Hur hanterar PrataMera mina personuppgifter?

PrataMera inhämtar i första hand personuppgifter direkt från dig som patient. Exempel på personuppgifter vi samlar in är ditt namn och kontaktuppgifter som mobiltelefonnummer, e-postadress och postadress. Vi behöver även ditt personnummer för att kunna fastställa din identitet för patientvård och journalföring.  

Läs gärna mer om detta i vår personuppgiftspolicy som beskriver vilken information som samlas in och hur den används.

Är det säkert att använda PrataMera?

Allt informationsutbyte på PrataMera, inklusive chatt- och videosamtal samt terapiprogram, skyddas av högsta kryptering. Identitet, både hos patienter och behandlare, verifieras med hjälp av legitimering via BankID.

Hur lagras all information?

All information vi behandlar hanteras i enlighet med de stränga sekretessregler som personuppgiftslagen och patientdatalagen reglerar. Videosamtal spelas inte in utan alla behandlare dokumenterar din behandling i din journal, precis som vid ett psykolog- eller läkarbesök på din vårdcentral. 

Har ni tystnadsplikt?

Vid kontakt med hälso- och sjukvården är det viktigt att känna tillit och förtroende för den behandlare du möter. Tryggheten är grundläggande för att du ska våga öppna upp dig och dela med dig av personlig information för att kunna få bästa möjliga hjälp. Av den anledningen omfattas alla inom hälso- och sjukvården av tystnadsplikt och den som bryter mot den kan straffas enligt lag. 

Tystnadsplikten innebär att alla uppgifter som rör dig och dina personliga förhållanden, exempelvis psykiska besvär och behandling, skyddas av sekretess som endast får lämnas ut på din begäran. I mycket sällsynta fall kan journal begäras ut av t.ex. domstol eller polis. 

Här kan läsa mer om tystnadsplikt och sekretess

För ni journal?

Enligt patientdatalagen är alla vårdgivare skyldiga att föra journal. Huvudanledningen är att kunna erbjuda dig en god och säker vård. Det innebär att din vårdgivare kan granskas och kontrolleras ifall något, mot förmodan, skulle bli fel. 

Alla journaler har maximalt skydd genom dubbel kryptering och legitimering av behandlare via BankID. Journalsystemet följer regler om säkerhet från Datainspektionen, patientdatalagen och Socialstyrelsen. 

Vad är GDPR?

GDPR är den nya dataskyddsförordning som trädde i kraft 25:e maj 2018. GDPR styr hur företag och organisationer får hantera personuppgifter. Mer information hittar du under sekretess. 

Varför måste jag använda mobilt BankID?

När du besöker vårdgivare på plats behöver du alltid legitimera dig med exempelvis ditt körkort. Online fungerar det inte att visa upp ett fysiskt id-kort, därför är det ett krav för digital vårdverksamhet (inom ramen för offentlig hälso- och sjukvård) att patienter i stället identifierar sig digitalt. Genom att logga in med mobilt BankID säkerställer du att du är den du är så vi vet att vi hjälper rätt person och så att inte någon annan söker hjälp under ditt namn. 

Tekniska frågor

Vad behöver jag för att genomföra ett samtal?

Du behöver en digital enhet, t.ex en dator, smartphone eller surfplatta. Du behöver ha ett mobilt BankID och en webbläsare samt se till att din enhet är utrustad med kamera och mikrofon. Vi rekommenderar även hörlurar för att undvika rundgång. Utöver detta behöver du ha tillgång till internet som är någorlunda snabbt, 10 mbit/s brukar vara tillräckligt. 

  • De webbläsare som fungerar bäst med vår digitala plattform är Chrome (för androidtelefon eller platta), Firefox och Safari (för iPhone och iPad)  
  • Internet Explorer/Edge fungerar inte tillsammans med den digitala vårdplattform vi använder 

Du behöver inte skapa något konto eller ladda ned någon app eller programvara. Du bokar enkelt en tid via vår hemsida och ansluter till dina inplanerade vårdkontakter under Mina sidor eller via den länk du får i mejl/sms.  

Testa gärna din utrustning här för att se om den fungerar. 

Problem att logga in i plattformen?
- Är din webbläsare uppdaterad med senaste versionen?
- Om ja, prova att stänga din webbläsare och starta upp igen.
- Om det inte fungerar, prova installera en annan webbläsare (dock inte Edge)
- Prova att starta om din dator
- Alternativt prova med en annan dator, mobil eller surfplatta

Hur ansluter jag till mitt samtal?

När du bokat en tid får du en bekräftelse direkt i din webbläsare och per mejl med en länk till ditt samtal. Du kan även logga in på Mina sidor för att få en överblick över vilka vårdkontakter du har inplanerade, avboka en vårdkontakt och ansluta till samtal. 

Behöver jag ha en app eller ladda ner någon annan programvara?

Nej, det behövs inte. Vi använder oss av ett system som fungerar direkt i din webbläsare. 

Kan jag göra något för att förbereda mig för en vårdkontakt?

Innan du ska genomföra ditt samtal, fundera gärna på vart du ska befinna dig under besöket. Välj en lugn plats där du känner dig trygg och där det inte kan dyka upp så många fysiska störningsmoment. Fundera även gärna vad du känner passar dig bäst under ditt samtal, att använda dig av en dator, surfplatta eller din mobiltelefon.

Säkerställ även att valet av din utrustning fungerar genom att gå igenom följande:

  • Starta alltid om datorn innan ditt samtal 
  • Försäkra dig om att din webbläsare alltid är uppdaterad. Chrome, Firefox och Safari funkar utmärkt att använda. Internet Explorer/Edge fungerar däremot inte tillsammans med den digitala vårdplattform vi använder.
  • Se till att ha en internetuppkoppling med minst 10mbit
  • Om du använder wifi – sitt så nära routern som möjligt 
  • Använd hörlurar för att undvika rundgång 

Du kan testa din utrustning innan din vårdkontakt här. 

Tömma cacheminnet & kakor

Ibland kan gamla inställningar ligga kvar även fast man har laddat om en sida. Då kan man behöva göra en så kallad “hård uppdatering” för att rensa gammal historik.


PC: Håll ner tangenten Ctrl + uppdatera sidan, alternativt tryck Ctrl+F5
MAC: Håll ner tangenten Command+Shift + uppdatera sidan, alternativt tryck Command+Shift+R

Du och behandlaren hör och/eller ser inte varandra

Ibland uppstår det att du och din behandlare inte hör eller ser varandra i ett videosamtal. En anledning till detta är när en dator/mobil ansluter till ett möte kan det vara ett tillfälligt problem med att du har för låg bandbredd för att sända din video/röst men tillräcklig för att ta emot behandlarens. Det räcker då nästan alltid med att ladda om sidan. Har datorn/mobilen för dåligt nätverk/täckning överlag är det dock inte säkert att det blir bättre innan detta åtgärdas.


I vissa fall kan det kan även vara så att det är man inte har godkänt att plattformen får använda utrustningens kamera och mikrofon.
Nedan hittar du råd hur du kan säkerställa att du har bra uppkoppling och hur du kan testa din utrustning.

Internetuppkoppling

Se till att du har en så bra internetuppkoppling som möjligt under ditt samtal. Vi rekommenderar en uppkoppling på minst 10mbit.
www.bredbandskollen.se kan du mäta din internethastighet. Bredbandskollen är ett kostnadsfritt verktyg från Internetstiftelsen, som låter dig testa din internetuppkoppling.

Har du wifi, sitt så nära routern som möjligt. Om till exempel internetkopplingen går ner, sitt stilla. Om man rör på sig, exempelvis går runt i sin lägenhet/hus kan det hända att internetkopplingen varierar i styrka.

Testa din utrustning

Det finns olika tester som du kan göra där du får svar direkt på skärmen om det är något som är fel, exempelvis uppkoppling, ljud, bild eller liknade. 

1. Test av ljud- och videokvalitet

Här kan du testa ditt ljud och din videokvalitet. När du klickar på länken startar ett test som checkar av att din kamera och mikrofon fungerar samt hur internetuppkopplingen är. När testet är genomfört får du en sammanställning på skärmen.  

Exempel på felmeddelande: ”Förväntad samtalskvalitet. Fel vid körning av samtalskvalitetstest. De valda röst- eller videoenheterna är inte tillgängliga. Kontrollera att de valda enheterna inte används av en annan applikation.
Det betyder att ljud och bild inte är tillgängligt vilket kan bero på att det är någon annan app som tar över/använder mikrofon och kamera och att den inte ”delar med sig” till andra appar eller webbläsare. 

Här kan du se hur du ger åtkomst till kamera och mikrofon:

Chrome – Google support: https://support.google.com/chrome/answer/2693767?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=sv

Safari – Apple support: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlf6d108da/mac

Se till att "https://pratamera.careplatform.se finns med under Tillåt

 

2. Testa att din video och ditt ljud fungerar i samtalsplattformen

Du kan även testa din utrustning när du är inloggad i vår samtalsplattform, genom att klicka här 

  1. När du är inloggad på samtalsplattformen, tittar du högst upp i vänstra hörnet i din webbläsare (där du skriver in webbadressen). Där finns en liten symbol av en videokamera.  
  2. Klicka på den och se till att alternativet ”Fortsätt tillåta att https://pratamera.careplatform.se använder kameran och mikrofonen” är valt. 
  3. Klicka sedan på det lilla hänglåset till vänster i menyfältet. Se till att du har tillåtit både kamera och mikrofon. 

Tips: Se till att du inte har någon annan app igång under ett samtal exempelvis Facetime, Skype eller likande. 

Inkommande telefonsamtal under en pågående terapisession

Om du använder din mobiltelefon i samband med en session kan det ibland hända att någon ringer på ditt ordinarie nummer. Det i sin tur kan resultera i att ljudet försvinner i ditt pågående samtal med din behandlare.

För att förhindra detta kan du ställa in “Stör ej”-läge på din telefon under din tid med din behandlare. Om du har wifi kan du även ställa in telefonen på flygplansläge.

Om det ändå skulle inträffa att ett samtal går in och bryter brukar det räcka med att du uppdaterar sidan och går tillbaka in i samtalet.

Mitt samtal gick inte att genomföra, vad ska jag göra?

Om du och din behandlare inte kan genomföra samtalet som tänkt i videoplattformen kommer du bli uppringd på telefon istället så att ni kan genomföra er session som planerat. Vi ringer från hemligt nummer så vänligen se till att din telefon har möjlighet att ta emot sådana telefonsamtal.

Vi hjälper dig naturligtvis så gott vi kan med vad du kan göra för att få din utrustning att fungera, men det första du bör göra är att gå igenom följande punkter: 

  • Starta om datorn innan ditt samtal
  • Försäkra dig om att din webbläsare är uppdaterad. Chrome, Firefox och Safari funkar utmärkt att använda. Internet Explorer/Edge fungerar däremot inte tillsammans med den digitala vårdplattform vi använder. 
  • Se till att ha en internetuppkoppling med minst 10mbit
  • Om du använder wifi – sitt så nära routern som möjligt 
  • Testa, om du har möjlighet, att byta enhet, t.ex. från smartphone till dator eller tvärtom 
  • Använd hörlurar för att undvika rundgång 

Testa gärna din utrustning här för att se om den fungerar. 

Om detta inte fungerar så rekommenderar vi att du tar kontakt med oss så vi kan se om vi kan hjälpa dig lösa dina tekniska problem.

Övriga frågor?

Om du inte fått svar på din fråga här så hör gärna av dig till oss, så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig.

chevron-downarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram