Jag känner mig inte utvilad och sover dåligt - vad kan jag göra åt det?
#

FRÅGA:

Hej!

Jag och min omgivning har märkt att jag har börjat bli grinig. Jag sover oroligt när jag väl ska sova och känner mig inte utvilad. Vad kan jag göra åt det?

SVAR:

Hej och tack för din fråga!

Du skriver att du blivit irriterad, sover oroligt och inte känner dig riktigt utvilad. Dessa symtom kan ha flera orsaker så det är svårt för mig att veta exakt vad det handlar utan att få mer information.

Att vi blir irriterade kan ju förstås bero på bristande sömn. Sover vi dåligt påverkas vårt tålamod vilket ökar risken för att vi agerar ut vår irritation på vår omgivning. Men att sova oroligt kan också ha sin förklaring i att det är något i vårt liv som inte fungerar som det ska, så frågan är vad som är hönan och ägget? Vi är kanske oroliga eller mår dåligt över något särskilt i vardagen, exempelvis över vår ekonomi eller att något i vår relation till andra inte fungerar. Att vara arbetslös eller att inte veta vilken väg vi ska gå i livet kan också påverka oss, göra oss oroliga och påverka sömnen. Att stå inför avgörande val i livet såsom exempelvis att börja en ny skola eller ett arbete, att flytta till annat boende eller att investera pengar i något särskilt kan också påverka sömnen. Vi kan då bli bekymrade över om vi fattat rätt beslut och signalerar då ut till kroppen att vi är rädda för något. Kroppen förstår inte vad vi tänker men är snabb att uppfatta vår rädsla vilket triggar igång fight/flight-systemet. Om vi blir oroliga och rädda vill kroppen att vi antingen ska fly eller slåss mot en potentiell fara för att säkra oss själva och då är det inte meningen att vi ska vara trötta och somna.

Stress är ofta något som kan leda till en dåligt eller orolig sömn. Om vi är stressade över att inte hinna med saker vi har ansvar över ökar anspänningen i kroppen vilket bidrar till att vi får svårt att komma till ro. Ibland kan vi ha alldeles för mycket att göra vilket medför tankar om att vara otillräcklig. Att ha för lite att göra om dagarna bidrar också till stress (som vid arbetslöshet) och påverkar oss negativt, vi kan då ägna tid till grubbel om hur vi ska lösa vår situation vilket kan bidra till en försämrad sömn. Funktionen med grubbel är att vi försöker att lösa något vi är bekymrade över men problem uppstår när vi inte lyckas med det utan endast hamnar i en negativ spiral av ältandetankar när vi lägger oss för att sova.

Försök att stanna upp och fundera över vad du tänker på i de situationer du blir irriterad. Kanske hittar du din förklaring till sömnproblemen just där. Om du vet med dig att du inte är bekymrad över något särskilt just nu och att du inte heller är särskilt stressad så skulle jag vilja tipsa dig om några generella råd du kan tänka på vad gäller sömnen. För att göra det så gynnsamt som möjligt att kunna sova så kan du se till att inte vara hungrig eller för mätt när du lägger dig. Temperaturen i sovrummet är också en viktig faktor, vi kan få svårt att sova om det både är för kallt eller för varmt i rummet. Vissa upplever att det är svårt att sova om det är för ljust i rummet, man kan då prova att mörklägga rummet och se om detta kan avhjälpa problemet. Det är också viktigt att inte motionera för sent på kvällen utan istället låta kroppen få vila och gå ner i varv inför sänggåendet. Vidare är det så att vår hjärna vill vara aktiv så ett tips är att du inte ägnar dig åt sådant du intresserar dig för eller blir uppslukad av precis innan du ska lägga dig. Det här med att ”räkna får” när vi lägger oss kan verka fånigt men syftar just till att vi ska ägna våra tankar åt något totalt ointressant vilket möjliggör för hjärnan att lättare kunna koppla av.

Hoppas att ovanstående råd kan hjälpa dig, om inte är du välkommen att boka ett samtal hos någon av våra psykologer/psykoterapeuter som kan kartlägga dina besvär mera noggrant.

Med vänlig hälsning

Annika Svens

Leg. Psykoterapeut

Related Posts