fbpx

Hantera smärta

Detta program är utvecklat för dig som lever med långvarig smärta och vill lära dig hantera smärtrelaterade psykiska besvär så att du kan förbättra ditt mående och öka din livskvalitet trots smärtan.

iKBT-terapi online. Bild på olika typer av teknisk utrustning så som dator, mobiltelefon och surfplatta
  • Professionell bedömning via chatt/röst/video
  • 14 olika verktyg baserade på KBT
  • Tillgång till programmet i 14 veckor
  • Fungerar på dator, surfplatta och mobil

I det här programmet arbetar du på ungefär samma sätt som du skulle gjort om du besökte en kognitiv beteendeterapeut. Du jobbar på egen hand med analyserna, övningarna och verktygen under ungefär 14 veckor och får under den tiden stöd av din psykolog eller psykoterapeut en till två gånger per vecka, antingen skriftligt eller muntligt. Under behandlingens gång fyller du även i skattningar för att följa och utvärdera behandlingens effekt på ditt mående.

 

Steg för steg mot ett bättre mående: 

Vi går igenom vad KBT är och hur man inom iKBT ser på människan och på förändring. Du får även lära dig mer om vad smärta är och hur den fungerar.

Många upplever ett tydligt samband mellan aktivitet och smärta, t.ex att man blir lite mindre aktiv när det gör ont – eller ju mer man rör sig (inom rimliga gränser), desto mindre blir smärtproblemet. I den här uppgiften får du undersöka hur det är för just dig och vad som påverkar dina smärtnivåer och din upplevelse av livskvalitet.

Här får du hjälp att ta reda på mer om dig själv genom att hitta svar på frågor som: Vad vill jag? Varför gör jag det här? Vad är viktigt för mig? Är jag på rätt spår? Dina svar hjälper dig ta ut en riktning i livet, något som kan göra det enklare för dig att i vardagen göra val och ta beslut som hjälper dig leva på ett sätt som främjar ditt mående.

För mycket eller för lite? Det finns nog inte en person som har perfekt balans mellan vad de gör och inte gör. Här får du hjälp att upptäcka vad du gör mycket och lite av och hur det påverkar dig. Något som är extra viktigt när man inte mår så bra som man skulle önska.

För att uppnå de förändringar du eftersträvar är det hjälpsamt att ha en strukturerad plan. Förändringsplanen innebär att du dels sätter upp mål för dig själv, dels planerar in vad du ska göra för att närma dig dessa mål steg för steg.

Avslappning är något du bör lägga ned tid på. Här får du öva på diafragma-andning, en typ av avslappning som är effektiv både för att slappna av och för att träna sig i att släppa oro och tankar.

I det här avsnittet får du titta närmare på tankar och känslor, vad de fyller för funktion och vilken kontroll du har över dem. Du arbetar med en rad korta tanketexter och övningar som hjälper dig reflektera och kanske även få ett annorlunda perspektiv på tankar, känslor och handlingar.

Här får du lära dig en övning som också hjälper dig med avslappning. Kroppsscanning innebär att du systematiskt går igenom kroppen bit för bit och noterar precis hur det känns, utan att bedöma om det är bra eller dåligt.

Här får du lära dig om tankar, vad tankar fyller för funktion och hur du kan testa och öva upp din kontroll över tankar, känslor och beteenden.

Betingad avslappning är en metod där du kopplar ihop avslappningen med din andning och med några ord som du tänker inom dig. Det gör att du senare kan slappna av mer effektivt.

Att lära känna sina egna känslor och hur de fungerar är nyckeln till att kunna förstå och hantera dem. I den här delen arbetar du med att skapa en närmare kontakt med olika känslor du har.

Här får du träna dig i fokuserad uppmärksamhet och att i högre grad vara närvarande i nuet, något som gör det lättare att varva ned och stressa av, bryta automatiska negativa tankemönster och att inte dras med i negativa känslor.

Med detta verktyg får du öva på att slappna av på riktigt kort tid, så att du snabbt och effektivt kan finna en balans i svåra vardagssituationer, varva ned och spänna av.

Vad behöver du tänka på för att motverka bakslag och återfall framåt i ditt liv?  I denna sista del av programmet får du hjälp att lägga upp en plan för hur du ska hantera de situationer som är kritiska och hur du ska göra för att komma tillbaka efter ett bakslag.

Behandlarstöd

Forskning har visat att terapi på nätet, i form av terapiprogram, är lika effektivt som ansikte-mot-ansikte behandling för specifika problem. För att få bästa möjliga resultat erbjuder vi terapiprogram med stöd av en psykolog eller psykoterapeut.

Boka tid

Om du är intresserad av att gå ett terapiprogram kan du boka en tid för bedömning eller kontakta oss om du har frågor.

Dela denna sida: