fbpx
Hur ska man hantera stress under semestern?
#

Förväntan och längtan efter en harmonisk och njutbar ledighet kan vara höga. Semestern är tiden då vi ska återhämta oss och hinna göra aktiviteter med familjen och vännerna som vi längtat efter under året. Ändå är det inte ovanligt att semestern blir ännu en stressfull tid av krav och press, där tiden blir knapp för allt vi vill hinna med.

Hur gör vi för att minska stressen på semestern och få den vila och återhämtning som vi behöver? Vår psykolog Kristina Ahlman lyfter några punkter som är bra att tänka på.

Skapa balans mellan planerade och spontana aktiviteter

Ge sig själv möjligheten att vara spontan under ledigheten. Skapa balans mellan planerade och spontana aktiviteter genom att även planera in tomma semesterdagar för vila och återhämtning. Det krävs ett par dagar för att kroppen och hjärnan ska komma ner i varv. Genom planering kan vi öka kontrollen och möjligheterna att påverka. När känsla av kontroll ökar, minskar stressen. Sänk ambitionsnivån och kraven på dig själv. Skapa egen tid för dig själv där du bara kopplar av.

Gör tvärtemot hur du brukar göra

Semestern ger möjlighet att göra annorlunda för vad du gör resten av året. Gör motsatsen till vad du brukar göra. Är du väldigt aktiv på jobbet – ta en passiv semester. Har du ett stillasittande arbete – rör på dig mycket. Har du ett socialt arbete – umgås mindre eller vice versa (självklart utifrån att det fyller en funktion för dig).

Minska kommunikationen

Såväl arbetsmejl och sociala medier kan skapa stress under ledigheten. Bildflödet på Facebook eller Instagram kan göra att vi jämför oss med andra. Kom ihåg att sociala medier endast är en liten del av hur folk faktiskt har det. Skapa kommunikationsfria zoner där du stänger av mejl och mobil för att ta en ordentlig paus.

Drick alkohol med måtta

Sommaren innebär för många att mat och dryckesvanor ändras. Ökat alkoholintag kan påverka relationer och öka konflikter. Då vi tenderar att dricka oftare, välj att dricka mindre vid varje tillfälle.

Prioritera det som är viktigast för dig

Sammanfattningsvis kan du minska stressen på semestern genom att skapa balans mellan aktivitet och vila. Planera in tid för återhämtning och vila eller för spontana aktiviteter. Gör motsatsen till vad du brukar göra under resten av året. Sänk ambitionsnivån och kraven på dig själv.

Enligt psykolog Kristina Ahlman  är det viktigt att välja aktiviteter med omsorg och prioritera vad som är viktigast för just dig under semester. Våga stryka aktiviteter och lägga tid på relationer och aktiviteter som är meningsfulla för dig.

 

Related Posts