Hur får jag mer kontroll över mina ilska?
#

FRÅGA:

Jag är ofta väldigt arg över små saker de senaste tiden och lägger all ilska på min partner och sedan mår jag jättedåligt att jag gör honom må dåligt.Min fråga är hur får jag mer kontroll över mina ilska?

SVAR:

Tack för din fråga. Du beskriver att du ofta blir är arg på små saker och att det går ut över din partner Det låter som du värdesätter din relation och din partner, det är därför viktigt för dig att komma tillrätta med din ilska.

Irritation eller att man blir arg på små saker i vardagen kan ju bero på flera saker t ex  stress i vardagen, att inte hinna med det man tänkt eller planeratför lite återhämtning, fysisk ohälsaNär vi är stressade eller i obalans kan vi också ha lättare för att störa oss på småsaker i relationen, vi kanske inte tar oss tid att tala med varandra kring hur vi vill ha det i relationen.

Du skriver att du på senare tid blivit arg på små saker. Hur kommer det sig, har det hänt något speciellt med dig själv eller i er relation ? Finns det saker i er relation som du behöver ta hand om, t ex tala med din sambo om saker som kanske behöver förändras eller finns det saker du själv behöver förändra? Du frågar vad du kan göra för att bryta det beteendemönster du hamnat i, du beskriver att du önskar få mer kontroll på dina känslor. Jag tänker på några saker som kan vara viktig och kanske kan vara till stöd.

Att försöka få kontroll på sina känslor är vanligt, helst de känslor som man inte vill ha, de så kallade negativa känslorna så om ångest, rädsla, ilska. Speciellt när de ställer till problem  för oss, t ex det du beskriver, ilska som går ut över ens partner. Att automatiks reagera med ilska- frustration, tex genom att skälla, säga saker man inte menar, kan vara ett sätt att bli av med ilska eller få kontroll på den, i alla fall kortsiktigt. Konsekvenserna blir ofta mer konflikter, dåligt samvete, relationen försämrasmao ju mer vi skäller ju mer arga blir vi.  Ilskan ökar istället för det som var tänkt, att minska. Vi hamnar i en negativ spiral som ibland kan vara svår att bryta.

Ibland kan det vara bra att stanna upp och inta ett ”Helikopterperspektiv på sin livssituation för att få en bättre överblick över sina beteende mönster, saker man gör/säger mer eller mindre automatiskt, för att på så sätt finna andra alternativa sätt att agera på.

Ett sätt att närma sig  problemet kan vara att du försöker noter när din ilska/obehagskänsla triggas igång. Försök stanna upp i känslan en stund, försök bekanta dig med den, vad händer då?

Vi vet att känslor kommer och går samt varierar i styrka. Du kan tex mäta graden av ilska mellan 1-10 när du först känner den. Fråga dig själv vad du i stunden automatiskt vill göra, skälla/skrika. Försök andas  lugnt en liten stund, testa och säg långsam till dig själv, LUGN. Ibland kan det hjälpa att göra tvärtemot hur det känns, gå emot ilskan. Testa att istället visa ömsinthet mot din partner samtidigt som du känner irritation, ge honom en kram eller be att få en. Kan du berätta för honom vad du tänker och känner? Vad kan han göra för att hjälpa dig? 

Om man helt kör fast eller om det finns andra problem, kan man behöva någon professionell att tala med. Så tveka inte att söka hjälp om du behöver.

Lycka till!

Related Posts