fbpx
Hjälp dina barn hantera sina känslor – även de ”jobbiga”
#

Bild med ett korslagt grön band med texten World Mental Health Day 10 october

 

En artikelserie i samband med Världsdagen för mental hälsa

Hjälp dina barn hantera sina känslor – även de ”jobbiga”

Vi vill gärna skydda våra barn från det som är jobbigt. Men att våga vara i och prata även om jobbiga och svåra känslor är bra för vårt mående – och har en skyddande effekt mot framtida psykisk ohälsa. Att prata känslor med sina barn är alltså viktigt, men kan vara svårt eller kanske till och med ovant för en del föräldrar. Hur gör man då för att öppna dörren till ”känslovärlden” och känslospana tillsammans med sitt barn?

Här kommer några tips du kan ta med dig på vägen.

1. Visa att alla känslor är okej att ha.
“Känslor är bara känslor”, de kommer och går, de är inte farliga och aldrig fel. Även känslor som kan kännas jobbiga att ha är naturliga och viktiga. Känslor är ett slags budskap från oss själva, till oss själva och om oss själva. De har varit viktiga för människans överlevnad genom tiderna och ger oss signaler om att (eventuellt) agera. Dock är det inte alltid okej eller hjälpsamt att agera på känslor, något man ibland kan behöva träna på.

2. Var närvarande och försök känna in och spegla vad barnet känner.
Visa att du ser och försöker förstå. Även om det inte alltid är så lätt att hinna med, känslor kan ibland svänga fort.

3. Tillbringa tid tillsammans.
Det är inte alltid prat kommer ”på beställning”, t.ex. när vi ställer konkreta frågor om hur dagen varit. Ofta kommer det i stället spontant vid läggdags, badstunden eller kanske i bilen. Så håll dörren öppen för prat. Ha span på om det är i vissa särskilda situationer som ditt barn gärna pratar.

4. Ställ öppna frågor.
Eller öppna upp för samtal genom att berätta något som du själv varit med om under dagen eller funderar på. Såklart anpassat till barnets ålder.

5. Var nyfiken och väck nyfikenhet.
Vad är en känsla? Hur känns känslan i kroppen? Varför känner vi som vi känner? Vad vill känslorna säga oss?

6. Läs om känslor och ta in dem i leken.
Det finns flera barnböcker med känslotema – och såklart kan man beröra vad personer kan tänkas känna i böcker och filmer generellt. I leken kan man naturligt komma in på vad som rör sig i leksaksfigurernas känsloliv, eller vad man själv känner när leken tar slut eller någon annan också vill leka med ens nya bil…

7. ”Trösta med måtta”.
Det är viktigt att få vara ledsen ibland. Det är inte farligt att gråta en stund. Såklart ska man som vuxen finnas där och förmedla trygghet och lugn, men kanske kan man ibland behöva få vara i det svåra tillsammans och som vuxen låta bli att vara för snabb med att trösta, torka tårar eller ta fram plåster.

8. Träna på att hålla tyst ibland.
Ibland behöver man bara få prata, utan att få någons råd eller åsikter.

9. Uttryck även dina egna känslor.
Men anpassa vad du uttrycker efter barnets ålder och mognad och vad som kan vara relevant för barnet att ta del av. Försök skilja på dina känslor och barnets. Ibland är det lätt att tro att barnet t. ex är oroligt eller ledset för att man själv är det.

10. Missa inte att även prata om känslor som upplevs som positiva!
Det är lätt att vi fastnar i att fokusera på det som upplevs som jobbigt, men såklart är det även viktigt att uppmärksamma, prata om och vara i det positiva!

Om man själv inte fått lära sig att sätta ord på sina känslor, eller har bemötts med inställningen att vissa känslor inte är accepterade, kan det såklart vara extra svårt att börja utforska känslolandskapet. Dock är det okej att vara ovan och osäker. Vi behöver inte kunna och veta allt. Man kan vara nyfiken och utforska tillsammans. Och även vi vuxna kan behöva träna på att våga vara i det svåra, och visa våra barn att vi vågar.

Ta hand om dig och varandra!

Camilla Gunnarsson

Camilla Gunnarsson
Leg. psykolog

Mer fakta och möjlighet till hjälp

www.pratamera.nu/blogg kan du läsa mer om hur du kan hjälpa ditt barn utforska och hantera känslor, vad du kan tänka på när du vågar fråga och orkar lyssna och få andra goda råd från våra psykologer om hur du kan utveckla din egen psykiska hälsa och finnas där för andra som inte mår bra. På www.pratamera.nu kan du också boka tid med en legitimerad psykolog eller psykoterapeut om du eller en nära anhörig behöver professionell hjälp.

Bild med ett korslagt grön band med texten World Mental Health Day 10 october

Vill du lära dig mer om psykisk (o)hälsa? När du registrerar dig för våra nyhetsbrev, får du kostnadsfritt några gånger i månaden tips om nya bloggtexter från våra psykologer, svar på läsarfrågor, andra relevanta nyheter och vilka gruppträffar och webbinarier du kan anmäla dig till den närmaste tiden m.m. Du kan när som helst avregistrera dig om du inte längre vill få nyhetsbreven.

Mer läsning:
Aktuella grupper:

Related Posts

Leave a comment