fbpx
Emma fick bättre självkänsla med psykologhjälp på nätet
#

Känslan av att vara dålig och att ständigt fundera på vad andra tycker fick Emma att vilja förändras. Hon ville inte längre vara styrd av sitt dåliga mående utan hon ville kunna göra saker utan att behöva känna ångest. Hon  fick ett tips av en vän om psykolog via nätet.

Emma hade från början tänkt att träffa någon på plats där hon bor, men drog sig för detta av flera orsaker.  Istället blev det ett tips av en vän, som själv hade fått hjälpt online, som gjorde att hon vågade ta steget och boka psykolog. Hon hade länge haft problem med ångest, nedstämdhet och låg självkänsla och upplevde att det var dags att förändra situationen.

– Det verkade spännande att få hjälp av en psykolog direkt hemma och jag undrade förstås om det verkligen skulle fungera att bli av med min ångest och deppighet. Jag kände mig lite tveksam men eftersom min kompis hade bra erfarenhet så kände jag att det bara var att prova, säger Emma.

Första mötet

Första videosamtalen hjälptes Emma och psykologen åt att ringa in vad som var problemet och vilken typ av hjälp som skulle vara bra för henne. Upplevelsen i början var lite pirrig men när samtalet väl kom igång gick det snabbt över. Psykologen berättade vad behandlingen skulle gå ut på och vad den skulle innehålla. De funderade över om hon skulle ha hjälp via videosamtal, likt en vanlig terapi fast över video, eller genom ett sk. terapiprogram. I Emmas fall blev det en kombination.

Hon fick jobba med ett terapiprogram för självkänsla under ca 10 veckor. Programmet bestod av olika verktyg som hon jobbade med veckovis. Varje verktyg bestod av texter, filmer, olika övningar och hemuppgifter. Emellanåt fick hon besvara frågor om sitt mående för att kunna se den förändring som skedde. Hon hade kontinuerligt kontakt med psykologen som gav henne feedback.

– Det var verkligen smidigt och det kändes som att jag fick bra kontakt med behandlaren trots att allt är på distans. Hade jag jobbat själv med detta tror jag inte att det gått så bra som det gjorde, utan för mig var det avgörande att ha kontakt och få feedback från behandlaren. Jag fick förslag på hur jag skulle tänka annorlunda eller vad jag skulle ändra utifrån det jag gjorde. 

”Lättillgängligt och anpassningsbart”

Emma berättar att det många gånger är svårt att få ihop pusslet med studier, jobb och alla andra aktiviteter, och därför kändes det väldigt anpassat och enkelt att få hjälpen direkt hemifrån. Dessutom så behövde hon inte alltid vara på plats utan kunde jobba i programmet från annat håll och detsamma gällde videosamtalen.

– Det var väldigt lättillgängligt och anpassningsbart vilket passade mig bra. Det är inte alltid så lätt att få ihop tiden och att då behöva ta sig iväg till ett möte blir väldigt omständligt Jag tror att det kanske inte blivit av annars. Dessutom är min upplevelse att det är väldigt naturligt att ha terapi så här vilket man kanske inte tror från början, säger hon.

Onödigt att  vänta

Efter 10 veckor via behandlingsprogram och sedan ytterligare 10 veckors videoterapi så mår hon idag mycket bättre. Även om det också kvarstår jobb så har mycket av hennes ursprungliga problem blivit bättre. Emma upplever sig mer värdefull som person och hon har väldigt få svackor. Hon känner sig glad att hon vågade ta steget och ta hjälp.

– Jag är glad att jag tog steget och sökte hjälp. Jag är mer trygg i mig själv och tänker inte alls så mycket längre på andras åsikter. Om jag vill göra något så gör jag det. Jag tror att många väntar för länge. Jag kunde själv ha sökt hjälp tidigare, men man går och drar på det. Det finns bra hjälp att få så vänta inte med att söka hjälp, säger Emma.

 *Emma heter egentligen något annat.

Related Posts

Leave a comment

1 × 1 =